چکیده:
مسألۀ امکان غیبت امام عصر( و پیشگویی این غیبت توسط دیگر حجج الهی از جمله شبهاتی است که در عصر حاضر، از جانب مخالفان مطرح شده است.آنان با زیر سؤال بردن صحت اسناد روایات غیبت، بر طبق مبانی شیعیان، مسألۀ غیبت امام دوازدهم را ساختۀ اندیشۀ عالمان شیعی و محدثانی چون نعمانی و شیخ مفید میدانند.برای پاسخگویی به اینگونه شبهات، روایات معصومان مورد پژوهش قرار گرفت و روشن شد که صدور روایات صحیح در مسألۀ غیبت از سدۀ اول تا سوم به گونههای مختلف نشانگر پیشگوییهای معصومان است. البته در قرن اول، روایات معدودی به صورت اجمالی برای افراد ویژهای بیان شده که نشان از اسرار بودن آن دارد، ولی در قرن دوم گسترش یافته که نشانگر شیوع این روایات است.با بررسی اسناد روایات غیبت، میتوان، به ضرس قاطع، به پیشگویی غیبت، سالها پیش از وقوع آن اطمینان داشت و روایات صحیح آن را برای قائم آل محمد( اثبات کردهاند.
خلاصه ماشینی:
این کتابها عبارتاند از: آمدن مهدی افسانه است، محمد جودت الیوسف، ترجمه: اسحاق دبیری؛ متی یشرق نورک ایها المنتظر (عجیبترین دروغ تاریخ)، عثمان بن محمد الخمیس، تحقیق: عبدالله بن سلمان، ترجمه: اسحاق دبیری؛ مهدی موعود یا مهدی، موهوم عبدالرحیم ملا زاده؛ بررسی علمی در احادیث مهدی، ابن الرضا ابوالفضل برقعی؛ چهار اثر یاد شده توسط انتشارات حقیقت وابسته به وهابیون در عربستان سعودی در سال 1378ش / 1429ق، به چاپ رسیدهاند؛ تطور الفکر السیاسی الشیعی من الشوری الی ولایة الفقیه، احمد الکاتب، بیروت: دار الجدید، 1998م، اول؛ غیبت و مهدویت در تشیع امامیه، دکتر جاسم حسین و دکتر ساشادینا، ترجمه: محمود رضا افتخارزاده، قم: ناشر مترجم، اول.
به تعبیر دیگر، باید تلاش کرد تا بتوانیم دریابیم که اندیشۀ غیبت از چه زمانی و چگونه در سنت راه یافته است؟ برای دستیابی به این مهم، مهمترین آثار غیبتنگاران (باب الغیبة کتاب الکافی، کتاب الغیبة نعمانی، کتاب کمال الدین، کتاب الغیبة طوسی و ابواب الغیبة در کتاب بحار الأنوار) به طور کامل بررسی شد.
2. غیبت در کلام امیرالمؤمنین( در روایات علوی نیز به اصل مسألۀ غیبت اشاره و گاه، تصریح شده است؛ 1 اما شمار این روایات و فضاهای صدور آنها تأمل برانگیز است.
و روایات مربوط به غیبت نیز نسبت به روایات دیگر معصومان بسیار کمتر است؛ مثلا در کتاب کمال الدین تنها شش روایت از حسنین( دربارۀ قائم( گزارش شده است که فقط در سه روایت آن به مسألۀ غیبت اشاره شده است.
بررسی سندی روایتهای مربوط به غیبت را این افراد از امام رضا روایت کردهاند: همان، ص360، ح 3؛ الغیبة (طوسی) ، ص160، ح 117.