خلاصه ماشینی:
"نوشتن بیدوربین پروندهای برای کتابهای مطالعات سینما (به تصویر صفحه مراجعه شود) محمد بیات تا اواخر دهه هفتاد شمسی،پیش از ظهور دستگاه هوشربای DVD و عرضه فیلمها بر روی دیسکهای خاص این دستگاه،تجربه فیلم دیدن در ایران بیش از آنکه تجربهای عینی و عملی باشد،مکاشفهای بود بر مبنای شهود در ساحت مختافیزیک.
این کتابها برای علاقهمندان به تحصیل در رشته سینما راه ورودی است به دانشگاه و جالب آنکه در کاربرد این کتب برای این دو دسته هیچ تفاوتی موجود نیست چرا که هر دو دسته به شکل تصادفی از کتابهای نظریه فیلم بهره میبرند: طالبان سینما که در پی آشنایی هرچه بیشتر با فیلمها هستند و دانشجویان که به دلیل معرفی نشدن منابع مشخص آزمون ورودی دانشگاه باید خواننده هر کتابی باشند که به دستشان میرسد؛آن هم در زمانهای که برخی از منتقدان و نظریهپردازان نظریه فیلم معتقدند که باید دوباره در بنیان نظریههای سینمایی که تا به حال تبیین شده بازنگری کرد.
نظریههای معناگرایانه یک تهیهکننده (به تصویر صفحه مراجعه شود) الهامات معنوی در سینما استفن سایمون ترجمه:شاپور عظیمی فارابی 83 در کتاب«الهامات معنوی در سینما»استفن سایمون سینمای معناگرا را طبقهبندی کرده و این گونه سینمائی را توضیح میدهد، به نظر او سینمای معناگرا شیوهای است متافیزیکی برای بیان مفاهیمی چون ماهیت عشق، معنای زندگی و مرگ،مفهوم زمان و مکان و ژرفاندیشیهایی پیرامون آینده ما.
در اینجا با مؤلفی روبهروییم که میخواهد بداند چرا برخی از فیلمها اینقدر مورد علاقه ما هستند؟ببینید که چرا؟» یادداشتهایی برای مخاطبان (به تصویر صفحه مراجعه شود) زمان مهمور آندره تار کوفسکی ترجمه:قباد ویسی آنا 80 امبرتو اکو در مقاله«کازابلانکا: آیین فیلم و کلاژ متنها»در توضیح فیلم یاشی کالت میگوید: «مخاطبان باید به اثر عشق بورزند اما این شرط کفایت نمیکند."