خلاصه ماشینی:
"01 حال که سخن به اینجا رسید،خوب است بگوییم صاحبنظرانی که خود نیز از صوفیان بودهاند،به این قول معتقد بودهاند؛مثلا ابو الفتح سراج در«اللمع فی التصوف»گفته است که صوفی از صوف(پشم)مشتق است؛زیرا پشم چنانکه از اخبار و آثار صوفیه برمیآید،لباس پیامبران و نشانه اولیا و خواص بوده است.
مرحوم غنی پس از نقل اقوالی که منشأ تصوف را در قلمروهای غیراسلامی میداند و نیز پس از نقد اجمالی آنها،معتقد میشود که قول به اسلامی بودن منشأ تصوف از دلایل بیشتر و قویتری برخوردار است اما در پایان سخن خود به این نکته مهم اشاره میکند که هیچیک از این اقوال از قطعیت کامل و جامع برخوردار نیست؛«بعضی از محققان اعم از شرقی یا غربی مخصوصا آنهایی که به حد کافی تعمق و تتبع و پختگی نداشتهاند، همینکه عقیده به وحدت وجود و برخی دیگر از عقاید صوفیه را با صورت ظاهر عقیده اسلامی مخالف یافتهاند،بهطور قطع حکم کردهاند که آن عقاید از منابع غیراسلامی وارد تصوف شده است و هریک تصوف را به منبع و منشأ مخصوصی منسوب دانسته و همان منبع را یگانه سرچشمه فرض کردهاند؛ مثلا جماعتی تصوف را عکس العمل فکر ایرانی مغلوب در مقابل مذهب سامی فاتح دانستهاند و از این اشکال صرفنظر کردهاند که بعضی از پیشروان تصوف از بومیان سوریه و مصر و از نژاد خالص عرب بوده که هیچ مناسبتی با افکار آریایی و نژاد ایرانی نداشتهاند."