خلاصه ماشینی:
"اما علت چیست؟ آیا بنا به عقیده بعضی،فقدان دانش تئاتری منتقدین را باید عامل این نارسائی دانست؟ آیا عدم برخورداری از اخلاق وارسته و وجدان منصف نقادی سبب بروز این وضعیت بوده است؟ آیا باید عدم احاطه فکری منتقد را بر علوم انسانی-سیاسی-اجتماعی زمانهء خویش،در این ضایعه مؤثر دانست؟ و آیا اینکه اساس باید هر سه پارامتر عنوان شده در سؤالات بالا را،مجموعا در این نارسائی دخیل دانست؟ بههرحال برای آنکه تئاتر و نقد تئاتر پرتوانتری در دههء هفتاد داشته باشیم، بایستی فروتنانه،و هرچه بیشتر،بیاموزیم،تا با عقیدهای رهیده از چنگال عقده،و به جای نفی دیگران و اثبات زبونانهء خویش،به حقیقتی بیاندیشیم که در انحصار هیچ گروه و سلیقه و دستهای نیست:حقیقت هنر، حقیقتی ورای قیلوقال و روزمرهگی ما.
نقد شخصیت انواع مختلف دارد که به ترتیب عبارتند از: 1-نقد ادیبانه منفی:در این شیوه نقادی،منتقد(که چه عرض کنم)در لفافهء کلمات و اصطلاحات بر آمده از دایرة المعارف تئاتر و البته بدون هیچ دلیل محکمی،متن و اجرا را به سلیقهء شخصی مردود میشمارد،آنهم به ملحوظات تکنیکی؟!!!"