چکیده:
نقد متغیرهای شناختی،شخصیتی و اجتماعی در تبیین رابطهء بین نگرش مذهبی و سلامت روانی از اهمیت ویژهای برخوردار است،اما کمتر به صورت تجربی مورد بررسی قرار گرفته است؛بدینمنظور در این پژوهش به بررسی رابطهء نگرش مذهبی و سلامت روانی پرداخته شده است.هدف مطالعهء حاضر،بررسی رابطه بین نگرش مذهبی و سلامت روانی دانشآموزان دختر دبیرستانی بوده و روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی است.نمونهء مورد بررسی 100 نفر از دانشآموزان دختر دبیرستانی که در رشتههای مختلف علوم تجربی علوم انسانی و ریاضی فیزیک در سال تحصیلی 85-84 مشغول به تحصیل بودند و به صورت نمونهگیری تصادفی ساده از میان پنج مدرسه انتخاب گردیدند.آزمون نگرش مذهبی (دارای 18 سؤال،سهگزینهای)و پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ) برای سنجش ملاکهای سلامت،شامل جسمیسازی،اضطراب و بیخوابی،اختلال در کارکرد اجتماعی و افسردگی به عنوان ابزار تحقیق استفاده شد و دادههای به دست آمده با روش آمار توصیفی و ضریب همبستگی پیرسون با استفاده از نرمافزار (SPSS-13) مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت.یافتهها نشان داد که بین نگرش مذهبی و سلامت روان (r--0/23) همچنین بین نگرش مذهبی و سلامت روان (r--0/20) و اختلال در کارکرد اجتماعی (r--0/21) در سطح معناداری (p>0/05) رابطه وجود دارد؛ اما بین جسمیسازی و افسردگی با نگرش مذهبی با افزایش سلامت روان در رابطه است.پژوهشهای آینده لازم است میزان تعمیمپذیری این یافتهها را بررسی کنند.
Cognitive, personal, and social variables play a vital role in the clarification of relationship between religious attitude and mental health. Yet, this has been rarely considered empirically. Thus, the present research deals with this topic in Isfahan Girl's High Schools. To do this, it was assumed that there is a relationship between religious attitude and mental health of girls at high schools. Methodology used is descriptive. Research sample is composed of 100 girls studying at disciplines "Experimental Sciences", "Humanities" and "Mathematics and Physics". These students were randomly selected from 5 high schools. To collect needed data for analysis, Religious Attitude Test (including 18 3-points questions) and General Health Questionnaire (GHQ) were applied. In order to analyze data, descriptive statistics and Pearson's correlation coefficient along with SPSS software (version 13) were utilized. Findings indicate that there is a relationship between religious attitude and "anxiety and social dysfunction". Also, there is no significant relationship between religious attitude and "somatization and depression". Finally, it was concluded that there is a direct relation between religious attitude and mental health. Further research is needed to study generalizability rate of these findings.
خلاصه ماشینی:
رابطه بین نگرش مذهبی و سلامت روانی در بین دانشآموزان دبیرستانهای دخترانه اصفهان دکتر محمد باقر کجباف* حفیظ اله رئیسپور**چکیده نقد متغیرهای شناختی،شخصیتی و اجتماعی در تبیین رابطهء بین نگرش مذهبی و سلامت روانی از اهمیت ویژهای برخوردار است،اما کمتر به صورت تجربی مورد بررسی قرار گرفته است؛بدینمنظور در این پژوهش به بررسی رابطهء نگرش مذهبی و سلامت روانی پرداخته شده است.
هدف مطالعهء حاضر،بررسی رابطه بین نگرش مذهبی و سلامت روانی دانشآموزان دختر دبیرستانی بوده و روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی است.
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رابطهء بین نگرش مذهبی(به عنوان متغیر پیشبین)با سلامت روانی(به عنوان متغیر ملاک)در دانشاموزان دختر دبیرستانی شهر اصفهان بوده است.
1. بین نگرش مذهبی و سلامت روانی دانشآموزان دختر دبیرستانی رابطه وجود دارد.
3. بین نگرش مذهبی و اضطراب دانشآموزان دختر دبیرستانی رابطه وجود دارد.
در جدول 2 یافتههای به دست آمده از آزمون فرضیههای نخست پژوهش مبنی بر وجود رابطهء بین نگرش مذهبی و شاخصهای سلامت عمومی و خردهمقیاسهایش را نشان میدهد.
بحث بر پایهء یافتههای این بررسی میتوان گفت بین نگرش دانشآموزان با اختلال در سلامت عمومی آنها رابطهء منفی و معنیداری وجود دارد،بر پایهء یافتههای این پژوهش میتنوان گفت افرادی که به اصول،فروع،دستورها و احکام دینی پایبندی بیشتری دارند و درعمل به این احکام و اصول نیز بیشتر تأکید میکنند،سلامت عمومی روانی آنها دچار اختلال کمتری است.