خلاصه ماشینی:
"شاخصهای آموزش عالی بهطور معمول عوامل زیر را مورد سنجش و ارزیابی قرار میدهند: 1-عوامل دانشجویی (به تصویر صفحه مراجعه شود) 2-تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی 3-منابع مالی 4-امور رفاهی اعضای هیات علمی،کارکنان و دانشجویان 5-پژوهش 6-کتب و نشریات 7-برنامههای آموزشی 8-فضاهای آموزشی،کمک آموزشی و پژوهشی 9-فارغ التحصیلان 10-هیات علمی 11-کارکنان 12-روابط بین الملل 13-فعالیتهای فوق برنامه 14-مدیریت کیفیت جامع 15-پایگاه اطلاعاتی 16-خدمات مشاوره علمی و اجرایی دانشگاه به جامعه 2-روند شاخصهای آموزش عالی در برنامههای توسعه میانمدت بخش آموزش عالی مانند سایر بخشهای اجتماعی- اقتصادی و فرهنگی کشور دارای چهار برنامه مصوب توسعه بعد از انقلاب اسلامی است.
به عنوان مثال شاخص نسبت دانشجو به هیأت علمی یکی از شاخصهای اصلی و کلیدی بخش است که بهطور عمده در سطح بخش آموزش عالی(سطح کلان)برای گروههای تخصصی پزشکی و غیر پزشکی (شامل گروههای تخصصی فنی و مهندسی،کشاورزی و دامپزشکی،علوم پایه،هنر،علوم انسانی و اجتماعی) یا نظامهای عرضه آموزش عالی(دولتی،غیر دولتی،پیام نور و..
1-4-شاخصهای عمومی یا زمینهای این دسته از شاخصها در جهت تعیین وضعیت عمومی کشورها به لحاظ اجتماعی-فرهنگی و اقتصادی به کار رفته و با هدف شناسایی میزان پتانسیل و توان بالقوه کشورها برای حرکت در جهت توسعه و تعالی نظام آموزش عالی مورد استفاده قرار میگیرند که در برگیرنده موارد زیر هستند: شاخص توسعه انسانی یک شاخص ترکیبی است که در سه بعد اساسی توسعه انسانی شامل طول و سلامت زندگی،دانش و استانداردهای زندگی مناسب به بررسی موقعیت یک کشور میپردازد."