خلاصه ماشینی:
"به ایم مسأله توجه نداریم که در طول تاریخ قومی به نام سامی وجود نداشت و این کلمه از زبانشناسی وارد مفاهیم اجتماعی شده است.
شما چه مناطقی را شامل این فرهنگ و تاریخ مشترک ایران میدانید؟ دکتر رواسانی:کلمهی ایران و انیران از دوران ساسانی به کار رفته است.
اینکه میفرمایید در دورهی ساسانی کلمهی ایران پیدا شد،عدهای معتقدند که در دورهی ساسانی،مفهوم ایران یا ایرانشهر از باب اینکه تمایزبخشی یا غیرت در مقابل مثلا رومیها ایجاد کند،پدید آمد و البته کسانی هم معتقدند که این مفهوم ریشه در دوران اشکانی دارد،که به علت وجود هلنیها در ایران پدید آمده است.
آیا در این نقطه میتوانیم بالاخره یک تمایز فرهنگی هم میان دو محدودهی جغرافیایی قائل شویم یا خیر؟ دکتر رواسانی:نام باستانی این منطقه که شما میفرمایید اورارتو است و آثار آن در اردبیل پیدا میشود.
دکتر رواسانی:فرهنگی که ما در حالحاضر،به نام فرهنگ ایرانی میشناسیم،محدودهی جغرافیایی ندارد و بخشیاز فرهنگ بزرگتری است که میتوانیم آن را به عنوان فرهنگ شرق بشناسیم.
ویژگیهای تمدن و فرهنگ ایرانی *دکتر قهار رسولیان استاد دانشگاه ملی تاجیکستان آقای اسماعیلی:این گفته معروف اشپنگلر است که میگفت تمدنها زاده میشوند،میبالند،میمیرند و دروه رشد و شکوفایی بر یکدیگر تأثیر میگذارند.
در این گفتوگوی کوتاه که نگاهی به گستره ایران فرهنگی دارد، نظری به تأثیر تمدن ایرانی بر هندی خواهیم داشت،جناب دکتر رسولیان بفرمایید تمدن ایرانی بر فرهنگ و تمدن هندی چه تأثیری گذشته است؟ دکتر رسولیان:در تأثیر و گسترش تمدن و فرهنگ ایرانی در هند،زبان فارسی نقش تاریخی و اساسی ایفا کرده است و تأثیر آن در همهی شئون زندگی هندیان تاکنون دیده میشود."