خلاصه ماشینی:
"سیر تحول آیینهای عاشورایی در اوده و کشمیر و ورود مضامین جدید،از جمله تعزیه،به فرهنگ هندی توسط نخبگان شعیه(که زنان نیز در میان آنها حضو داشتند)،خود داستان دیگری است که ذکر آن (به تصویر صفحه مراجعه شود) مجال مفصل میطلبد.
متفکران شیعه و پژوهشگران معتقد به تأویل در حوزهء تشیع امامی،کربلا را بهعنوان یک رویداد مقعطی که (به تصویر صفحه مراجعه شود) در خط سیر تاریخی قرار گرفته تحلیل نمیکنند؛آنها میگویند نبرد کربلا را باید در کنار حوادث منتهی به آن، رویدادهای حول و حوش آن و پیامدهای پس از آن مورد بررسی قرار داد.
از سوی دیگر نقش حضرت فاطمه(س)بهعنوان مادر و پرورندهء امام حسین(ع)و یکی از چهارده معصوم را نمیتوان جدای از رویداد کربلا مرود تحلیل قرار داد، اگرچه به رغم روایتهایی که در خصوص حضور استعاری یا نمادین او در عاشورا به دست داده شده؛او هرگز در نبرد کربلا حضور نداشت.
درباره کتاب اثر جالب و بدیع در این حوزه را اخیرا انتشارات دانشگاه تگزاس،به ویراستاری کامران اسکات آقایی و با نام زنان کربلا:اجراهای آیینی و گفتمانهای نمادین در تشیع مدرن منتشر کرده است.
آقایی استادیار تاریخ اسلام و ایران در دانشگاه تگزاس است که پیش از این کتابهایی مثل تعطیلات اسلامی(7991)،زنان مسلمان در گذر قرون(8991)،شهدای کربلا:نمادها و آیینهای مذهب و تشیع در ایران مدرن و صلیبیون:از چشماندازهای اسلامی و اروپایی قرون وسطی(4002)را به چاپ رسانده و مقالات متعددی در نشریات معتبر علمی منتشر کرده است.
در این فصل،آقایی بر آیینها و نمادهای تشیع در ایران عهد قاجار تمرکز کرده و معتقد است این نمادها مجموعهای از تأثیرات اجتماعی-روانشناختی و کارکردهای معنوی را برای زنان ایرانی به ارمغان آورده."