چکیده:
از آنجاییکه انگیزهها و اهداف راهبردی بانکها در ارتقای سهم بازاری خود در مؤلفههایی گوناگون(مانند منابع، مصارف،بانکداری الکترونیکی و...)متفاوت میباشد،لذا به نظر میرسد که بایستی اولویت فعالیتهای مزیتدار(دارای ارزش افزوده)با بانکهایی باشد که ترجیحا با استراتژیهای پولی و مالی داخل و سپس خارج از کشور(برمبنای مدل کلی (SWot همسو بوده باشند،به گونهای که علاوه بر پوشش دادن نقاط ضعف خود،نقاط تهدیدپذیر را نیز به فرصتی برای افزایش تطابق و انعطافپذیری بیشتر با تحولات درون و برون سازمان تبدیل نمایند.بنابراین،با ملحوظ داشتن دیدگاه مزبور،در این مقاله سعی شده است تا با اطلاعات منابع-مصارف بانکهای تجاری کشور در پایان اسفند 1387 (به عنوان معیار عملکرد و مهمترین شاخصهای سهم بازاری بانکها)و با روش آماری"تاکسونومی عددی"رتبهبندی و جایگاه محل فعالیتهای مزیتدار بانکها و متعاقب آن،وضعیت ایدهآل هر بانک در افزایش سهم بازار خود مورد شناسایی و تجربه و تحلیل آماری قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
"بنابراین،با ملحوظ داشتن دیدگاه مزبور،در این مقاله سعی شده است تا با اطلاعات منابع-مصارف بانکهای تجاری کشور در پایان اسفند 1387 (به عنوان معیار عملکرد و مهمترین شاخصهای سهم بازاری بانکها)و با روش آماری"تاکسونومی عددی"رتبهبندی و جایگاه محل فعالیتهای مزیتدار بانکها و متعاقب آن،وضعیت ایدهآل هر بانک در افزایش سهم بازار خود مورد شناسایی و تجربه و تحلیل آماری قرار گیرد.
در این مقاله باتوجه به اطلاعات منابع-مصارف بانکهای تجاری کشور در پایان اسفند 11387به شناسایی فرصتهای بازاریابی هریک از بانکهای تجاری برمبنای اندازهگیری و مقایسه عملکرد کارایی بانکها در دو محور اساسی"میزان موفقیت در جذب انواع سپردهها شامل سپردههای قرض الحسنه جاری،پسانداز و سپردههای سرمایهگذاری کوتاه و بلندمدت"و"میزان موفقیت در تخصیص بهینه منابع برحسب مانده تسهیلات به تفکیک بخشهای مختلف اقتصادی کشور"با استفاده از روش آماری تاکسونومی عددی پرداخته شده است،مضافا آنکه متعاقبا به کمک شاخصهای مذکور رتبه بانکهای تجاری سیستم بانکی تعیین و فعالیتهای مزیتدار هر بانک و فاصله آن با سایر بانکها مشخص و محاسبه گردیده است.
براساس روش آماری تاکسونومی عددی و با استفاده از اطلاعات منابع و مصارف بانکهای تجاری در اسفند (به تصویر صفحه مراجعه شود) 1387،ضمن تعیین استراتژیهای بازاریابی بانکها جهت نفوذ در بازارهای موجود و توسعه سایر بازارها"متوسط کارایی بانکهای تجاری/دولتی"سیستم بانکی کشور به میزان 46 درصد محاسبه شده است که بیانگر عدم استفاده بهینه از عوامل تولید در ارایه خدمات در بازار منابع و مصارف توسط بانکهای مذکور میباشد،به گونهای که رتبهبندی بانکهای یاد شده به ترتیب عبارت است از:تجارت،رفاه کارگران، صادرات ایران،ملی ایران،سپه و ملت."