چکیده:
با توجه به اینکه فیلمهای آموزشی-ترویجی با محتوای مشخص منابع طبیعی تاکنون از نظر کمی و کیفی آنچنان که باید و شاید ارزیابی و بررسی نشدهاند،بنابراین لازم است ضمن تعیین میزان اثربخشی آنها،نقاط ضعف و نارساییهاشان از ابعاد مختلف مشخص شود تا بتوان چارچوبی لازم برای تهیهء چنین فیلمهایی متناسب با نیازهای مخاطبان طراحی کرد تا آموزشهای ترویجی وابسته به چنین فیلمهایی، اثر بیشتری ببخشند.در مقالهء حاضر میزان اثربخشی فیلمهای آموزشی-ترویجی که معاونت ترویج و نظام بهرهبرداری وزارت جهاد کشاورزی تهیه کرده است،بررسی میشوند.برای این منظور از تحقیق تجربی در قالب طرح چهار مرحلهای سالمون استفاده شد و چهار منطقهء روستایی در دهستان جوادآباد شهرستان ورامین بهطور تصادفی انتخاب گردید.از هر روستا بهطور تصادفی مرتعداران در گروههای شاهد و تجربی سازماندهی شدند و آزمونی از ما حصل محتوای فیلمهای به نمایش درآمده در خصوص مرتع،از آنها گرفته شد.یافتهها نشان داد که میانگین دانش فنی مرتعداران در خصوص محتوای فیلمهای مذکور،از میانگین امتیاز اختصاصی کمی بالاتر است و این میانگین در گروههای مختلف شاهد و تجربی تقریبا یکسان بود که بیانگر عدم تأثیر زیاد این فیلمها بر دانش فنی مرتعداران است. محتوای فیلمها با دانش،تجربه و نیازهای واقعی شغلی مرتعداران همخوانی و تناسب ندارد،ضمن اینکه فیلمهای مورد نظر،جذابیت فنی لازم را برای غالب مرتعدارانی با میانگین سنی بالا و سطح سواد پایین نداشته است.همچنین متغیر فردی مانند سن،تأثیر زیادی بر دانش فنی مرتعداران دارد که گروهبندی آنان را براساس این ویژگی فردی و تهیهء فیلمهای متناسب با شرایط ونیازهای حرفهای و شغلی آنان ایجاب میکند.
خلاصه ماشینی:
"شاهد و تجربی تقریبا یکسان بود که بیانگر عدم تأثیر زیاد این فیلمها بر دانش فنی مرتعداران است.
برای ایجاد این آگاهی و ارئهء آموزشهای لازم به بهرهبرداران عرصهء منابع طبیعی کشور، نظام ترویج منابع طبیعی وزارت جهاد کشاورزی به تهیه و ساخت فیلمهای مختلف آموزشی
گروه دوم شاهد نیز بدون انجام هرگونه آزمون مقدماتی،فیلم آموزشی-ترویجی مورد نظر نمایش داده میشود و آزمون نهایی در خصوص میزان ارتقای دانش و معلومات مرتعداران براساس
احیاء مراتع،گیاهان علوفهای میکارند یا علوفهکاری میکنند و این در حالی بود که بیشتر مرتعداران(78/3 درصد)برای جلوگیری از فرسایش خاک و گیاهان مراتع از شخم عمود بر
71/7 درصد از آنان نیز با این عبارت که بین تعداد دام و میزان علوفهء مرتع هیچ رابطهای
(منبع:یافتههای پژوهش) میانگین میزان پذیرش فعالیتهای مدیریت مرتع مرتعداران برحسب دستههای ششگانهء
حاکی از تأثیر فیلم بر پذیرش فعالیتهای مدیریت مرتع مرتعداران است و مقایسهء
میانگین میزان پذیرش فعالیتهای مدیریت مرتع مرتعداران بین دستههای ششگانهء
(منبع:یافتههای پژوهش) نتایج محاسبات ضریب همبستگی نشان داد که بین سن و دانش فنی مرتعداران در سطح
99 درصد هر قدر سن مرتعداران بالاتر باشد میزان پذیرش فعالیتهای مدیریت مرتع آنها
@میانگین دانش مرتعداری تقریبا یکسان مرتعداران در گروههای شاهد و تجربی حاکی از عدم تأثیر زیاد فیلمهای آموزشی-ترویجی بر دانش فنی آنهاست که خود نشأت
3-نتایج بررسی به عمل آمده نشان داد که فیلمهای مورد بحث تأثیر زیادی بر روی دانش فنی بهرهبرداران نداشتهاند که میتوان گفت محتوای فیلمها با دانش،تجربه و نیازهای واقعی
6-برای اثربخشی بیشتر فیلمهای ترویجی-آموزشی،ضروری است محتوای آنها از نظر"