خلاصه ماشینی:
"3. هنجارگریزی آوایی: که در آن شاعر از قواعد حاکم بر زبان هنجار خودکار میزند و صورتی را به لحاظ آوایی به کار میبرد که در زبان هنجار متداول نیستند در این مقاله تقسیمبندی زیر در هنجارگریزی آوایی مثنوی معنوی مولانا به کار رفته است.
هنجارگریزی زمانی: شاعر واژه یا ساختارهایی را در شعر خود به کار میبرد که در زمان سرودن شعر، در زبان خودکار متداول نبوده است که به آن باستانگرایی(آرکائیسم)نیز میگویند.
هنجارگریزی واژگانی: شاعر در شعر خود واژهای جدید میسازد و از این طریق به برجستهسازی میپردازد،شاید بتوان گفت که این نوع قاعدهکاهی پس از معنایی،قویترین ابزار شعرآفرینی است که تقسیمبندی زیر را برای مثنوی معنوی به کار گرفته،شامل: الف-استفاده از لغات ترکی معادل فارسی(قنق)ب-استفاده از کلمات با پسنوهای نامتعارف مانند(فکرگاه،غمدان) ج-جمع بستن کلمات عربی با علامتهای فارسی(قوایمهاش)د-جمع بستن کلمات فارسی با«ات»عربی(نارنجات ه)استفاده از کلمات نادر و غیر متعارف (پنهانخانه) 8."