چکیده:
مقالهء حاضر به بررسی دیدگاه محمد تقی بهار شاعر ایرانی و معروف الرصافی شاعر عراقی در مورد وطن در اشعار آنها میپردازد و به روش کتابخانهای نوشته شده که در ابتدا از مطالب مورد نیاز فیشبرداری شده و پس از آن طبقهبندی و به نگارش مقاله به صورت توصیفی-تحلیلی اقدام شده است.با توجه به اینکه دو شاعر در یک زمان زندگی میکردهاند وطن در اشعار آنها مفهوم جدیدی به خود گرفته است و بهطور کلی،به چند بخش قابل تقسیم است.در مواردی دیدگاه دو شاعر به هم نزدیک و در مواردی نیز تفاوتت دارد.
This article Studied the thoughts of an Iranian poet، Mohammad Taghi Bahar، and an Iraqi poet، Maruf-o-rasafi، on homeland. In this study، a library method was used. First، the required subjects and information were written on index cards; then the article was written after categorization and arrangement of the cards. Since the two poets had lived at the same age، the subject of homeland has had a new concept in their poems and generally can be divided into different parts. In some cases the two poets have a same lookout while in others they differ.
خلاصه ماشینی:
"بهار،اختلافات مذهبی را عامل اصلی ذلت و خواری مسلمانان میداند: ثروت و ملک و ناموس و مذهب چار چیز است در ما مرکب ثروت و ملک و ناموس ما را برده این اختلافات مذهب اختلافات مذهب در اسلام روز ما را سیه کرده چون شب عزت ما به دو چیز بسته است اتحاد اول و بعد مکتب کاین دو،اول طریق رشاد است روز یکرنگی و اتحاد است (بهار،ج 1،641) و همهء ملل مسلمان از جمله هند،ترکیه،مصر،تونس،قفقاز،افغانستان و ایران را جزء وطن بزرگ اسلامی میشمارد: هند و ترکیه و مصر و ایران تونس و فاس و قفقاز و افغان در هویت دو،اما به دین یک مختلف تن،ولی متحد جان جملگی پیرو دین احمد جملگی تابع نفس قرآن مسلمی گر بگرید به طنجه مؤمنی نالد اندر بدخشان آری این راه و رسم عباد است روز یکرنگی و اتحاد است (بهار،ج 641،1) و به خصوص خواستار وحدت ایران و حکومت عثمانی،دو ابرقدرت بزرگ اسلامی است؛که هرکدام نمایندهء دو مذهب اسلامی هستند که از گذشته تا دوران معاصر همیشه باهم جنگ و جدال داشتند: تا این دو ملت بار دیگر شوند همدست و همداستان بر دشمنان دین مظفر شوند بر سیرت باستان زان کج نهادیها مکدر شوند این فرقهء راستان گردد اساس راستی برقرار یکرنگی آید به کار (بهار،ج 1،231) و نادر شاه را به دلیل تلاش برای رسیدن به این اتحاد ستایش میکند: نادرشه آن شاه هوشمند شد یار این اتحاد ز آن رو که خود میدید بیچون و چند آثار این اتحاد در ملک ایران شد به عهدش بلند گفتار این اتحاد (بهار،ج 1،231) و هدف از اتحاد اسلامی چیزی نیست جز تحریض مردم برای مبارزه با استعمار،که دشمن مشترک همهء مسلمانان است: وقت حقخواهی و حقگزاری است روز دینداری و روز یاریست حکم اسلام و حکم پیمبر بر تو و او و ما جمله جاریست ما و اویی نباشد در اسلام کاین سخنها ز دشمن شعاریست چار یار نبی صلح بودند زین سبب جنگ ما و تو خواریست تیشهء ریشهء دین عناد است روز یکرنگی و اتحادست (بهار،ج 1،641) 6-1-2-وطن ایرانی-اسلامی در اشعار شاعران مشروطه و از جمله بهار تلقی دیگری از وطن وجود دارد و آن وطن ایرانی-اسلامی است."