خلاصه ماشینی:
آنچه که امروزه به عنوان مزیت نسبی برای ژاپنیها در صحنه رقابتهای تکنولوژیک محسوب میشود در یک کلام اصول و ارزشهائی است که ریشه در فرهنگ آنها داشته و منتج (*)دکتر محمود متوسلی-استادیار دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران(**)این مقاله فقط به چگونگی شکلگیری مبانی اخلاقی و معنوی موثر در رفتار اقتصاد ژاپنیها میپردازد و به ابعاد بسیار وسیعتر تجربه ژاپن در زمینه مدیریت، توسعه خوداتکای اقتصادی، آموزش آکادمیک و حرفهای و سیاست پولی و مالی در فرصتهای دیگر پرداخته خواهد شداز تعالیمی است که در طی قرنها توسط مکاتب فکری مهمی چون شینتویسم، بودیسم، کنفوسیونیسم انجام گرفته است.
بودیسم برعکس تاثیرش در دیگر کشورهای آسیای جنوب شرقی در ژاپن به تثبیت و ترویج اصول اخلاقی عملی، وجدان کار و نظم در امور میپرازد و ایدهآلیسم خود را در تعالی علمی و اخلاقی فرد و تمام جامعه انسانی مییابد و در نهایت آئین کنفوسیوس انسان را محور اصلی تمام تحولات سازنده در جهان محسوب نموده و به کانون خانواده در کوچکترین مقیاس آن و به کشور در معنی وسیع آن، آنچنان بها و ارزش میدهد که مفهومی مقدس یافته و رئیس خانواده و رهبر جامعه هر دو مقامی مورد پرستش مییابند، آثار این تعالیم هم اکنون در نظام مدیریت، روابط کارگری، شیوه زندگی فردی، الگوی مصرف و بطور کلی تمام ابعاد اقتصادی-اجتماعی مردم ژاپن به وضوح مشهود است؟توسعه سریع اقتصادی این کشور و نفوذ فرهنگ غرب هنوز نتوانسته است تاثیری تعیین کننده بر این جامعه داشته باشد.