چکیده:
در طی سالهای اخیر مقالات متعددی پیرامون اثرات و تبعات ناشنوایی کودک بر والدین و خانواده نگاشته شده است.اما متأسفانه در مورد پرورش فرزندان ناشنوا مقالات اندکی در دست است.منظور ما از پرورش فرزندان،تقویت تمام مهارتها،آگاهیها،نقشها، تجربیات،وظایف و فعالیتهای مورد نیاز برای بزرگ کردن یک کودک ناشنوا است.با توجه به نبود مقالات در زمینهی پرورش کودکان ناشنوا،این مقاله بر آن است تا مهارتهای برقراری ارتباط با کودکان ناشنوا را از تولد تا سهسالگی در سه حیطهی برقراری ارتباط،گفتار و بازی به زبانی ساده بیان کند.
خلاصه ماشینی:
"بنابراین،والدین کودک ناشنوا ضروری است همه نوع آگاهی پیرامون وضعیت فرزند خود داشته باشند و تصمیماتی بگیرند که والدین کودکان شنوا مجبور به گرفتن آنها نیستند(بیزلی و مور3،5991)به عنوان مثال، انتخاب روش ارتباطی مناسب برای فرزندشان،کار با سمعک،آشنایی با فرهنگ ناشنوایان و...
». «2 تا 4ماهگی» -زمانی را برای تعاملات رودررو با کودک صرف کنید،از این فرصت برای صحبت در مورد اینکه کودکتان در حال انجام چه کاری است و یا چه حس و حالی دارد،استفاده کنید.
«6 تا 9ماهگی» -به تلاش کودکتان برای برقراری ارتباط توجه کنید و با استفاده از گفتار و ایماهای کلامی به وی پاسخ دهید.
«9 تا 21ماهگی» -کودکان در این برهه از زندگی بیشتر از هر زمان دیگر فعال و پرانرژی هستند،بنابراین صحبت کردن در مورد اینکه آنها در حال انجام چه کاری هستند،فرصت شنیدن دستور زبان را برای آنها فراهم میکند.
-در هنگام دیدن آلبوم عکس،به اینکه چه کسی در حال انجام چه کاری است و یا در مورد اینکه چه کسی در این عکس وجود ندارد،با کودکتان صحبت کنید.
توجه داشته باشید کودک شما میتواند از تصاویر موجود در کتاب برای گفتن همان داستان تکراری استفاده کند.
-با کودکتان در مورد برنامههای تلویزیونی،نوارهای ویدئویی و یا لوحهای فشردهای که تماشا کردهاید، صحبت کنید زیرا ممکن است کودک شما متوجه برخی از رویدادهای موجود در برنامهی تلویزیونی نشده باشد.
مثلا،وی را تشویق کنید تا به داخل مغازه برود و از فروشنده بپرسد که"آیا بستنی دارد؟" -کتابهایی را برای کودکتان بخوانید که جملات تکراری دارد و کودک شما میتواند آن جمله را در جای خودش تکرار کند."