خلاصه ماشینی:
"پس اعظم علوم است و به معنای حقیقی یک علم است و به همین جهت چون علم است، دارای قواعد و ضوابط و موضوع و مسایل و مبادی خاص خودش هم هست و دیگر این که علم تأویل سرچشمة جمیع اسرار و اندیشهها و معارف بلند دینی محسوب میشود و یک نکتهای را هم بیان میکند که آن را انشاءالله اگر فرصتی شد، جداگانه توضیح خواهم داد که ایشان تأویل قرآن را واجب میداند که هم دارای وجوب عقلی و هم دارای وجوب نقلی است و ایشان برای تأویل اقسامی را قائل است.
همانطور که عرض کردم، جناب سیدحیدر خودش را اهل طریقت و به تأویل ایشان خود رااهل باطن و معنا به شمار میآورد و در تأویل این جهت را رعایت کرده است و میگوید که از نظر اهلالله و موحدان، تأویل عبارت است از تطبیق میان کتاب قرآنی و کتاب آفاقی و مطابقت دادن و تطبیق میان حروف و کلمات و آیات کتاب قرآن با کتاب آفاقی.
کتاب آفاقی چه معنایی میدهد؟ اجمالا عرض میکنم که گذشتگان ما به دو کتاب که هر دو به ید و قدرت حق تعالی نوشته شده، اشاره کردهاند؛ یکی کتاب تدوین است؛ کتابی که حق تعالی مدون آن است و آن را جمع کرده، همان کتابی است که بر انبیاء نازل شده و آخرین آنها که کلامالله مجید است، مهیمن بر همة کتب سابق است و کتاب قرآن است که بر حروف و کلمات و آیات و صور مشتمل است، اما کتاب دیگری هم به نام کتاب تکوین هست که البته سیدحیدر این اصطلاح را بهکار نمیبرد."