چکیده:
گاهی اتفاق میافتد که در مطالعهء اثری،به جملات و ابیاتی برمیخوریم که قبلا آن را در کتاب دیگری مشاهده کردهایم.بر اساس تاریخ تألیف کتابها و قرن زندگی مؤلفین یا شعرا،میتوان دریافت کهاین جملهها یا ابیات تکراری،در اصل متعلق به چه کسی است و هدف شخص دیگر،اقتباس،تقلید یا سرقت بوده یا این عبارات و ابیات براساس اشتباه ناسخان به اثر دیگری راه یافته است؛یعنی مؤلف آن اثر که قدیمتر است،صاحب اصلی آن جملات یا ابیات است.اما بندت پیش میاید که ابیاتی یکسان در دو دیوان همعصر وجودداشته باشد،یعنی آن شعرا در سالهایی نزدیک به هم زندگی کرده باشند،نیز سبک شعری آنها بسیار به هم نزدیک باشد؛در آن صورت،ابهامی پیش میآید که خواننده را سردرگم میکند.
نمونهای که در این تحقیق بررسی شده،از همین دسته است؛دو بیت در دو دیوان خاقانی و انوری مشاهده میشود که با توجه به همقرن بودن آنها،ثبت این ابیات در دیوان هر دو،عجیب به نظر میرسد.پس این ابیات از کیست؟
خلاصه ماشینی:
نظّارگیان روی خوبت در روی تو روی خویش بینند چون درنگرند از کرانها زینجاست تفاوت نشانها (عراقی،2831:864) آقای دکتر محمّد امین ریاحی،مصحّح کتاب مرصاد العباد،در توضیحات و تعلیقات(ص 675)این ابیات را از اشعار انوری میداند.
همچنین مرحوم عبّاس اقبال آشتیانی،در مقدّمهء حدایق السّحر نوشتهاند:«خود خاقانی سال تولّد خود را صریحا میگوید و اشارات تاریخی بسیار در کلّیات او و تحفة العراقین هست که تاریخ و لادت او را در همان حدود 005 قرار میدهد»(رشید الدین وطواط،2631:لو).
تاریخ وفات خاقانی2به گفتهء دکتر سجّادی در مقدّمهء دیوان خاقانی (ص پنجاه و یک)،همچنین در کوی سرخاب و مقبرة الشّعرا(ص 84)، سال 595 هـ ق آمده؛نیز در کتاب تایخ ادبیات ایران،از دکتر رضازادهء شفق(ص 002)همین سال ذکر شده است.
3 دربارهء تاریخ و لادت انوری،در تذکرهها،تاریخ ادبیاتها و لغتنامهها اشارهای مشاهده نکردم4؛امّا دربارهء تاریخ وفات او اقوال مختلفی ذکر شده است:«وفات اوحد الدّین انوری در بلخ بوده،در شهور سنهء سبع و اربعین و خمسمائة و قبر او در بلخ است»(دولتشاه سمرقندی، 6631:96).
پس چگونه این دو بیت توانسته در هر دو دیوان راه یابد؟ سرقت یا اشتباه؟ با توجه به شناختی که از دکتر ضیاء الدّین سجّادی و محمّد تقی مدرّس رضوی داریم احتمال عدم دقّت در تصحیح آنها تقریبا امری نپذیرفتنی است؛پس چند احتمال دیگر به ذهن متبادر میشود: 1.
نتیجه براساس نظریات مختلفی که دربارهء ابیات سرگردان در دو دیوان خاقانی و انوری-که شاعرانی همعصر هستند-ارائه شد،به نظر میرسد احتمال انتساب این دو بیت به انوری بیشتر باشد تا به شاعر شروان؛زیرا باز همچنین اشتباهاتی در دیوان خاقانی صورت گرفته است.