خلاصه ماشینی:
"در صورت پذیرش چنین تعریفی برای نمایشگاه بین المللی کتاب باید به این نکته نیز توجه کنیم که اگر روزی در کشورمان فرآیند تهیه و توزیع کتاب به شکل مطلوبی سامان یابد و فروشگاههای تنگ و تاریک فعلی جای خود را به فروشگاههای بزرگ و مراکز تجاری کارآمدی بدهند که به دلیل سرعت فوق العادۀ تولید اطلاعات و انتقال آن از طریق کتاب میتوانند اینگونه منابع را در کمترین زمان در اختیار متقاضیان قرار دهند و انتظار یک ساله برای خرید کتاب در نمایشگاه را منتفی کنند و کتابخانههای عمومی و تخصصی حقیی و مجازی با سازوکارهای قانونی دسترسی سریع به محتوای کتاب را از طریق اینترنت آسان کنند،آیا در این صورت نیز وجود نمایشگاه بین المللی کتاب به صورت کنونی همچنان ضرورت خواهد داشت؟ دیدگاه دوم،نمایشگاه بین المللی کتاب تهران را همچون یک فستیوال یا جشنوارۀ سالانه میداند که تنها یکی از کارکردهای آن عرضه وف روش کتاب است؛و در آن مجموعهای از فعالیتهای تخصصی حوزۀ نشر نظیر خرید و فروش حق انتشار کتاب بین ناشران داخلی و خارجی،هماندیشی در جهت ارتقای کیفیت محتوا متناسب با حرکت روبه رشد علمی و فرهنگی جامعه،برنامهریزی برای گسترش فرهنگ مطالعه،رایزنی برای ارتقای کیفیت کتابآرایی و صحافی کتاب،تبادلنظر اهل قلم،اندیشمندان،نویسندگان،تصویرگران و ناشران و یا کارکردهای عمومیتری چون آشنایی مردم با صنعت نشر،تازههای کتاب،ملاقات آنها با فعالان حوزۀ نشر، نویسندگان و اصحاب قلم،برپایی جشن رونمایی کتاب و غیره انجام میگیرد."