خلاصه ماشینی:
"هرچند میتوان ادعا کرد که نویسنده نظریات سیاسی و اجتماعی خود را ترک نکرده،لیکن هدفهای حملات وی از سالهای 0491 بهبعد بهکلی فرق کرده است و شیوههای او در نخستین کارش بهمراتب تجربی و کمالیافتهتر از شیوهها و روشهای این نویسنده در آثار بعدی اوست تا آنجا که بسیاری از منتقدان به این بهانه که نویسنده نخست یک انقلابی هیجانانگیز و پرتحرک بوده و اکنون بدل بهیک محافظهکار رام و اهلی شده است،مرخصش کردند!تنها عامل زمان قادر است که وحدت نظر نویسنده را هم درمقام یک هنرمند و هم به عنوان یک منتقد اجتماعی کشف و موقعیت و ارزشش را در سنت نقد اجتماعی در قصه یا قصههای انتقادی دوباره تثبیت کند.
اولهای صبح روز دوشنبه،وقتی که داشتیم در را برای حفاظت درمقابل باد سرد و نافذی که از طرف حیاط بداخل میوزید میبستیم حواس ما از باران لبالب شده بود و کمی که از صبح گذشت حواس دیگر تحمل نیاوردند و لبریز شدند.
بعد درحالیکه پاهایش را روی یک صندلی گذاشته و سرش را بطرف باغچه خالی گردانده بود،همانجا کنار نردهء بالکن نشست او که ناهار نخورده بود فقط دم غروب بزبان آمد و گفت:مثل اینکه هیچگاه نمیخواهد صاف شود.
شاید اگر وقتیکه وارد میهمانخانه شدم (به تصویر صفحه مراجعه شود) طرح از:پرویز شاپور و میز را کنار دیوار و صندلیها را روی آن نمیدیدم و چشمم بهقسمتیکه شب قبل بشتاب در طرف دیگر ساخته و چمدانها و جعبهها و اثاثیه خانه را روی آن تلنبار کرده بودند نمیخورد،روز چهارشنبه خود را با آن فضای ترس خو میدادم."