خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) علی ساجدی -فارغ التحصیل کارشناسی مدیریت صنعتی از دانشگاه شیراز -رییس اداره اقتصادی و بازرگانی سازمان صنایع و معادن استان مرکزی موانع رشد و توسعه صادرات کالاهای صنعتی و معدنی در استان مرکزی(بخش دوم) کشور یکه بخواهد سهم خود را در بازارهای بین المللی گسترش دهد و محصولات خود را به کشورهای دیگر صادر کند، باید تنگناها،مشکلات و موانع صادرات را شناسایی و سپس با برنامهریزی و دیدگاه سیستماتیک و قانونگذاری مناسب نسبت به تولید موثر،بازاریابی درست،سازماندهی مناسب و کنترل و ارزیابی مداوم اقدام کند.
نتایج حاصله از تحقیق نشانگر این مساله میباشد که موانع چهارگانه در کاهش صادرات کالاهای صنعتی و معدنی استان تأثیر مثبت داشته که با توجه به اولویتهای ارایهشده میتوان نسبت به رفع این موانع اقدام نمود،لذا پیشنهادات به شرح زیر ارایه میگردد: 1-با توجه به بررسیهای انجامشده مشخص گردید که موانع قانونی بیشترین تاثیر را در کاهش صادرات در استان داشته است.
لذا لزوم وجود شبکههای تخصصی صادرات در استان احساس میشود که توصیه میشود ضمن اختصاص کمکهای دولت به این شبکهها،بازاریابان موفق به صورت یک شبکه فعال نسبت به شناسایی دقیق بازارهای جهانی که بدین منظور میتوان از جوایز تشویقی نیز کمک گرفت،اقدام نمایند و همچنین جهت انجام تحقیقات بازاریابی به منظور شناسایی بازارهای بالقوه خارجی با توجه به شاخصهای اقتصادی کشورها و اولویتبندیهایی که توسط متخصصین بعمل میآید افراد موفق را به کشورهای موردنظر گسیل نموده و از تحقیقات ایشان رد این زمینه استفاده کرد."