چکیده:
در شرایطی که ارائه خدمات بهینه از سوی کتابخانهها نیازمند هزینه و بودجه هنگفتی است.سؤالی بسیار مهم ذهن مسئولان و دست اندرکاران امور مالی را به خود مشغول ساخته است:آیا حمایت از کتابخانهها در شرایط فعلی مقرون به صرفه است؟در شرایطی که علایق و سلایق کاربران به سوی منابع اطلاعاتی غیر کتابخانهای سوق یافته است.این وظیفه کتابداران است تا برای بقای جایگاه اجتماعی خود به فکر راه چاره باشند.نوشته حاضر درصدد است تا ضمن کالبدشکافی دو مفهوم"خدمت"و"بازدهسنجی خدمت" در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی،فواید و روشهای احتمالی بازدهسنجی و نقش آن در تحکیم موقعیت اجتماعی کتابداران را تبیین نماید.
خلاصه ماشینی:
"ارزیابی ارزش اقتصادی ارزیابی بازده کتابخانه از جنبه اقتصادی،به هیچ عنوان به معنای محاسبه هزینههای کتابخانه و یا هزینههای هر بار استفاده از خدمات آن نیست،بلکه این موضوع به معنای ارزیابی مزایای واقعی و بالقوهای است که میتوان از طریق پول برای کاربران ایجاد کرد.
آنها به اتفاق،موارد زیر را در اولویتهای عملکردی کتابخانههای مورد استفاده خود حائز اهمیت دانستند: @سوادآموزی کودکان @پر کردن اوقات فراغت @ایجاد عادت مطالعه @نشستهای فرهنگی @دسترسی به اطلاعات @کمک به کاربران در جستجوی اطلاعات @فراهم نمودن اطلاعات شغلی و حرفهای با وجود اینکه ارزش قضاوتهای کاربران در زمینه فرایند بازدهسنجی و اولویتبندی خدمات کتابخانه ارزشی غیر قابل انکار است،اما این موضوع را هم که برآوردهایی اینچنینی صرفا جنبه انتزاعی و ذهنی دارند نباید نادیده گرفت.
4. ارزیابی تأثیر کتابخانه بر موفقیتهای علمی و حرفهای برای تعیین جایگاه خدمات کتابخانه بر موفقیتهای علمی دانشآموزان و دانشجویان، بررسی موارد زیر حائز اهمیت است: @تعیین متوسط زمان صرف شده برای استفاده از کتابخانه در طول هفته @تعیین تعداد کتابهای به امانت گرفته شده @تعیین میزان مراجعه به بخش مرجع @حضور مستمر کاربر در کلاسهای آموزشی کتابخانه دی جاگر2(2002)در جریان پژوهشی در زمینه بررسی ارتباط میان موفقیت تحصیلی و استفاده از کتابخانه در گروه کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه کیپ تون2،موارد زیر را مورد توجه قرار داد: 1)منابع درسی به امانت گرفته شده 2)مواد به امانت گرفته شده از مجموعه عمومی کتابخانه 3)موفقیت تحصیلی(از قبیل مدت زمان مطالعه و نمره امتحان پایان ترم) بررسیها نشان داد که میان تعداد منابع درسی امانت گرفته شده از سوی دانشجویان و موفقیت تحصیلی آنها هیچگونه ارتباطی وجود ندارد(دیجاگر،2002،ص 192-792)."