چکیده:
مقالهی حاضر به بررسی تشکیلپذیری دانشآموزان و شیوههای ارتقا و فعالیت تشکلهای دانشآموزان میپردازد و میکوشد از این رهگذر با ارائهی پیشنهادهایی،به تصحیح و تقویت سایتهای کلی و فعالیتهای جاری این تشکلها در وزارت آموزشوپرورش کمک میکند. همچنین سعی داشته است که با پرداختن دقیق به نحوهی فعالیت تشکلهای موجود در آموزشوپرورش،خصوصا تشکل دانشآموزای،پس از شناخت تشکلهای فعال و بررسی به نحوهی فعالیت فعلی آنها،با بررسی مشکلات،موانع و نارساییهای موجود در نحوهی فعالیتآنها، گزینههایی را برای ارتقا و افزایش اثربخشی تشکلهای دانشآموزان شناسایی و معرفی کند.
خلاصه ماشینی:
"در منابع بین المللی،01 ویژگی برای سازمانهای غیر دولتی در نظر گرفته شده است که عبارتاند از:«غیر دولتی بودن،غیر انتفاعی بودن،داوطلبانه بودن،داشتن ساختار مشخص،داشتن اهداف معین، داشتن برنامه،شفاف بودن(در امور مالی و غیر مالی)،مستقل بودن، گروهی بودن از نظر اعضاء و ارائه خدمات به گروه هدف.
سازمانهای غیر دولتی میتوانند نقش بسیار مهمی در توسعه داشته باشند که این کار از طریق بسیج منابع و انرژی مولد در خدمات اجتماعی و توسعهی آنها صورت میگیرد.
در تعریف دیگری از تشکلهای دانشآموزی بیان شده است: «به مجموعهای از دانشآموزان که فعالیتهای تعریفشدهای را به صورت داوطلبانه،مستمر،فراگیر و مصوب(اعم از دولتی و غیر دولتی)در عرصههای گوناگون اعتقادی،فرهنگی،اجتماعی، هنری،سازندگی،ورزشی،علمی،دفاعی و امدادی و غیره به صورت سازمانیافته در داخل و یا به صورت مکمل در خارج از مدرسه انجام میدهند،تشکل گفته میشود.
از بررسی مجموعه فعالیتهای عمومی تشکلهای دانشآموزی میتوان دریافت،علیرغم تنوع در تشکل دانشآموزی(بسیج دانشآموزی،هلال احمر،انجمنهای اسلامی مدارس،شهردار مدرسه،پیشتازان،فرزانگان و شوراهای دانشآموزی)،همهی آنها در این فعالیتها مشترکاند.
*پیشنهاد میشود در مدارس،نشستها و میزگردهای سیاسی و اجتماعی با محور قرار دادن موضوعات و نیازهای روز نوجوانان برگزار شوند؛چرا که میتوان از این طریق از ظرفیتها و خلاقیت ذهنی نوجوانان برای اداره و همچنین کارا کردن تشکلهای دانشآموزی بهره گرفت.
فعالیتهای اختصاصی تشکل بسیج دانشآموزی (به تصویر صفحه مراجعه شود) منبع شورای هماهنگی تشکلهای دانشآموزی،8831:3.
فعالیتهای اختصاصی تشکل هلال احمر دانشآموزی (به تصویر صفحه مراجعه شود) منبع:شورای هماهنگی تشکلهای دانشآموزی،8831:4."