خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) نداند که ما را سر جنگ نیست وگرنه مجال سخن تنگ نیست توانم که تیغ زبان برکشم جهانی سخن را قلم درکشم سعدی ادعا میکند که اگر تیغ زبان را برکشد نهتنها بر حماسهی فردوسی بلکه بر جهان سخن خط بطلان میکشد و به دنبال این ادعا در آغاز سخن از تقدیر میراند و بیهوده بودن و نفی دلاوری و مردانهگی در برابر سرنوشت!
بهترین مثال مقایسه این بیت سعدی: خدا کشتی آنجا که خواهد برد وگرنا خدا جامه بر تن درد که طبق افسانهی مشهور،سعدی به خواب دید که اگر فردوسی میخواست این مضمون را بسراید چنین میسرود: برد کشتی آنجا که خواهد خدای وگر جامه بر تن درد ناخدای (به تصویر صفحه مراجعه شود) اگرچه هردو در بحر متقارب است اما بیت دوم لحنی مردانه دارد که اولی فاقد آن است.
به چندین مثال اشاره میکنیم: از این پنج،شش روی رغبت متاب شب و شاهد و شمع و شهد و شراب «فردوسی» شب است و شاهد و شمع و شراب و شیرینی غنیمت است دمی روی دوستان بینی «سعدی» هر آن چیز کانت نیاید پسند تن دوست و دشمن بران در مبند «فردوسی» هر چه بر نفس خویش نپسندی نیز بر نفس دیگران مپسند «سعدی» از امروز کاری به فردا ممان که داند که فردا چه گردد زمان «فردوسی» کنون باید این مرغ را پای بست نه آن دم که سررشته بر دست ز دست «سعدی» البته ناگفته نماند آنچه سبب شده است که برخی بیاندیشند که سعدی عمدا به معارضه با فردوسی،برخاسته است،بخش پنجم بوستان است که در اول این مقاله آوردهایم: نداند که ما را سر جنگ نیست وگرنه مجال سخن تنگ نیست سعدی در اینجا میآورد که دولت را به مردانهگی نمیتوان در کمند آورد و زور شیر موجب آسودهگی و ناتوانی مورچه سبب سختی او نیست."