چکیده:
این هدف اساسی مدیریت راهبردی منابع انسانی، خلق قابلیت استراتژیک از طریق تضمین و مطمئنشدن از این نکته است که سازمان از کارکنان ماهر،متعهد و باانگیزه برای تلاش در راستای حصول به مزایای رقابتی پایدار،برخوردار است.
خلاصه ماشینی:
"4. مدیریت راهبردی منابع انسانی عبارتست از:دوراندیشی فراگیر،نوآور و تحولگرایی سازمانیافته در تأمین منابع انسانی سازمان،پرورش و بهسازی آن،تأمین کیفیت زندگی کاری برای آن و بالاخره و بهکارگیری بجا و مؤثر این منبع راهبردی با شناخت و اعمال جنبههای تأثیرپذیری و تأثیرگذاری محیط درونسازمانی و برونسازمانی در راستای تبیین استراتژیها،به منظور تحقق رسالت و اهداف سازمان(میرسپاسی،1831).
اطلاعات،دانش و مهارت شغلی اجرایی کردن نقش راهبردی منابع انسانی مدل هفت مرحلهای برای اجرایی کردن نقش استراتژیک منابع انسانی به ما کمک میکند تا بتوانیم منابع انسانی سازمان را(که داراییهای استراتژیک سازمان هستند)به شیوهای اثربخش مدیریت کنیم(بکر و دیگران1،3002): گام 1:راهبرد سازمان را به طور واضح مشخص کنیم: در توسعه راهبرد،رهبر ارشد منابع انسانی،دیدگاههای اصلی را جمعآوری میکند و با تمرکز بر چگونگی اجراییکردن استراتژی و تفکیک استراتژی به اجزای آن(یعنی در قالب اهداف عملیاتی و اجرایی)میتوانند مشخص کنند که چگونه میتوان اهداف سازمان را به کل سازمان ارتباط داد.
سازمانی که به این مرحله از عمر خود برسد،مطمئنا به کارکنان خود به عنوان یک منبع استراتژیک نگاه نکرده،اهمیت آنها را درنیافته، در نتیجه عملا میتوان گفت منابع انسانی خود را از دست داده است و آنها فقط حضور جسمی در سازمان دارند.
مدیریت راهبردی منابع انسانی در شرکت سونی مدیران سونی برای پیادهسازی راهبردهای خود بر نیروی انسانی،تأکید بسیار زیادی دارند و به این منبع به عنوان یک منبع کاملا استراتژیک مینگرند و پیوسته سعی میکنند تا فرهنگ مجموعههای مربوط به خود را به سمت شرایط مناسب روز،حرکت دهند."