چکیده:
علیرغم اهمیت علوم انسانی و نقش بسزای آن در احیای فرهنگ دینی ـ ملی و توسعه علوم و فناوری، این علوم در دانشگاههای ما آنگونه که لازم است مورد توجه قرار نگرفته و از جایگاه شایستهای برخوردار نمیباشد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی وضعیت علوم انسانی از منظر مقام معظم رهبری است. پژوهش به صورت نظری و با روش سندکاوی انجام گرفته است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که مبانی مادی و ضد دینی، ماهیت غربی، الگوگیری بیقید و شرط از نظریهها و تولیدات غربی، نادیده انگاشتن جایگاه و منزلت نخبگان، دانشآموختگان، مؤسسات و تولیدات علوم انسانی، مهمترین چالشهایی هستند که از دیدگاه مقام معظم رهبری، علوم انسانی در دانشگاههای ما با آنها روبهروست. یافتهها همچنین نشان میدهد که استخراج مبانی این علوم از دین، بومیسازی، نظریهپردازی، تولید علم و نوآوریهای علمی و لزوم توجه کافی نسبت به جایگاه نخبگان، دانشآموختگان، مؤسسات و تولیدات علوم انسانی، مؤثرترین راهکارها در مرتفع نمودن نواقص و بهبود وضعیت علوم انسانی از منظر رهبر فرزانه انقلاب میباشد.
خلاصه ماشینی:
"الگوگیری بیقید و شرط از نظریههای غربی و لزوم نوآوری و نظریهپردازی بومی چالش دیگری که لازم است به آن اشاره کرد این است که ما در زمینه علوم انسانی بیشتر مصرفکننده بودهایم تا تولیدکننده؛ به گونهای که در بسیاری از دانشگاهها و مراکز آموزشی و پژوهشی، تنها به ترجمه متون غربی بسنده شده و محتوای آن بدون هیچ قید و شرطی پذیرفته شده است و اگر وضعیت به همین ترتیب ادامه یابد، دور از انتظار نیست که علوم انسانی در دانشگاهها، فرآوردههایی غیرمرغوب و مسموم برای جامعه تولید کند.
19 جمعبندی چالشها و راهکارهای مورد بررسی در جدول (1) ارائه شده است: جدول (1): چالشهای علوم انسانی در دانشگاهها و راهکارهای بهبود وضعیت آن از منظر رهبر فرزانه انقلاب چالشها راهکارها مبانی مادی و ضددینی علوم انسانی استخراج مبانی علوم انسانی از دین ماهیت غربی علوم انسانی بومیسازی علوم انسانی الگوگیری بیقید و شرط از نظریهها و تولیدات غربی علوم انسانی نظریهپردازی، تولید علم و نوآوریهای علمی در علوم انسانی نادیده انگاشتن جایگاه و منزلت نخبگان، دانش آموختگان، مؤسسات و تولیدات علوم انسانی توجه کافی به جایگاه نخبگان، دانش آموختگان، مؤسسات و تولیدات علوم انسانی نتیجهگیری پژوهش حاضر، تصویری کلی از وضعیت علوم انسانی را در دانشگاههای ایران نشان میدهد."