خلاصه ماشینی:
"خودمانیم،از کدامیک از این آثار به اصطلاح هنری بر میآید که بیرون موزه هم اثری هنری شمرده شود؟آثا خود موزه رغبت میکند که یک تکه از این سنگ و خاک و زباله را در انبار خود نگهداری کند؟ آیا این خرتوپرتها هنر است چون موزه و عوامل آن،(به تصویر صفحه مراجعه شود) جاکومو مانزو،میوه و سبزیجات روی یک صندلی،0691 چنین فرمودهاند؟آیا اگر موزه چشم خود را بر بسیاری از مواد بست و دست خود را در پارهیی موارد بازگشود، تماشاگر هم وظیفه دارد که به همین ساز برقصد؛یک مشت پاره سنگ و شن و تیر و تخته را درون موزه، نشانهء اعتلای هنر بینگارد و برای آن گریبان چاک کند و همین که پا را از موزه بیرون گذاشت،همان پارهسنگ را نشانهء کثیف بودن پیاده رو و عمل نکردن شهرداری به وظایف خود تقلی کند؟ متأسفانه موارد مشابه فراوان است و میتوان بیهیچ تردید و تلاش،فهرست بلند بالایی از تقلیدها و دوبارهکاریها به دست داد اما چه کنیم که پای حکایت تف سربالا هم در میان است.
پرداختن همهسویه به پدیدهء هنر مفهومی مجالی گستردهتر میطلبد اما به اشاره میتوان گفتکه تجربیات دو دههء پایانی قرن بیستم نشان داد که هنر آینده باید لزوما در محدودههایی که سنت نقاشی معین کرده است حرکت کند و پیش از هر چیز پیه آن را به تن بمالد که این کار به احتمال بسیار از سوی هنرمند نمایانی که از مهارتهای هنری بیبهرهاند و چیزی تولید نمیکنند که حرف و حکمتی در آن باشد، به توقف نوآوری و نفی ابداع تعبیر شود."