خلاصه ماشینی:
"دانشآموزان دورههای ابتدایی،راهنمایی و متوسطه در پایان این دورهها باید به چه تواناییها و قابلیتهایی در زمینهی قرآن برسند؟آیا نیروی انسانی موجود در آموزش و پرورش،اعم از معلم،مدیر،معاون و مربی پرورشی،توانایی رساندن دانشآموزان به این اهداف را دارند؟آیا آموزش و پرورش میتواند هر سال یکصد هزار آموزگار دورهی ابتدایی را برای تحقق اهداف فوق آموزش دهد؟ سؤالات فوق در کنار چند سؤال دیگر،محور گفتوگوی بود که ما چندی پیش با حجة الاسلام و المسلمین دکتر محی الدین بهرام محمدیان،معاون وزیر آموزش و پرورش و ر ییس«سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی»انجام دادیم.
در مجلات رشد باید تعاملی چند جهته اتفاق بیفتد: تعامل برنامهریزان و مؤلفان کتابهای درسی، معلمان و کسانی که صاحب نظرند *آیا«رشد آموزش قرآن»را تا به حال مطالعه کردهاید؟ نظرتان دربارهی این مجله چیست؟ *من برحسب وظیفه مجلات رشد را تورق میکنم.
حتی اگر امکان داشته باشد،ما خواندن با صوت و لحن را هم باید به بچهها آموزش بدهیم؛اما اصل این است که در دورهی راهنمایی دانشآموزان با مفاهیم قرآنی آشنا شوند.
اما به طور اجمالی میتوانم بگویم که ما برای تحقق این هدف فعلا امکانات کافی نداریم و یک دورهی حداقل سه ساله لازم است تا بتوانیم م علمان ابتدایی را نسبت به روشهای جدید توجیه کنیم و برخی از ضعفهایشان را در مهارت تلاوت و آموزش قرائت قرآن رفع کنیم.
لذا در بحثها و کلیات برنامهی درسی ملی یا سند آموزش و پرورش،سخن اولیهی ما این است که آموزش و پرورش ما باید بر نظریه اسلامی تعلیم و ت ربیت مبتنی باشد."