خلاصه ماشینی:
اصولا نوع دستهبندی مهارتها و تأکید بر مهارتهای مختلف،برحسب موضوع و شرایط منطقهای ممکن است متفاوت باشد؛برای مثال،در مورد مقابله با ویروس ایدز،ممکن است«تصمیمگیری»بیشتر حائز اهمیت باشد،ولی در یک برنامهی آموزشی با موضوع«صلح»چه بسا مهارت«مدیریت تعارض»از اولویت برخوردار باشد.
با اینکه در فهرست حاضر، دستهبندیهای پیشنهادی از یکدیگر متمایزند،اما در عمل، بسیاری از این مهارتها را میتوان به صورت همزمان مورد استفاده و تأکید قرار دارد.
برای مثال،مهارت تصمیمگیری اغلب حاوی مهارتهای«تفکر انتقادی»و«ارزشگذاری»نیز هست که به ترتیب میتوانند به صورت سؤالهایی اینچنین مطرح شوند:«راههای پیش روی من کدامند؟»«چه چیزی برایم مهم است؟».
حاصل کلام اینکه،کنش میان مهارتهای مختلف چیزی است که منجر به بروز رفتارهای قوی میشود،بویژه در جاهایی که این نگرش،توسط سایر عوامل راهبردی از قبیل رسانهها،سیاستگذاریها و خدمات بهداشتی تقویت میگردد.