چکیده:
در دنیای تجاری امروز،سازمانهای مجازی با بهرهگیری از کارکنان دانش محور و انعطافپذیری بالا،اثربخشی و کارایی چشمگیری به نیازهای بازار پر تلاطم پاسخ داده و مزیت رقابتی قابل ملاحظهای را ایجاد میکنند.به منظور برخورداری از مزایای چنین سازمانهایی باید مسایل مدیریتی مرتبط با آنها به خوبی شناسایی و ساماندهی شود.کاهش ارتباطات رودررو، پراکندگی جغرافیایی،تغییرات سریع محیط کار و همکاران و...مدیریت منابع انسانی سازمانهای مجازی را مبدل به مبحثی پیچیده و چالش برانگیز کرده است.تعهد شغلی پایین و نرخ بالای ترک شغل از جمله مشکلات حوزهی منابع انسانی در سازمانهای مجازی است.هدف این مقاله بررسی رابطهی بین درجه مجازی بودن سازمان و تعهد کارکنانش است.روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی و ابزار گردآوری پرسشنامه است.در این راستا برای مفهومسازی تعهد از مدل آلن و میر و نیز برای سنجش درجه مجازی بودن از مدل بایر و کوزگی استفاده کردیم.نتایج این پژوهش بیانگر آن است که بین درجه مجازیت سازمان و تعهد سازمانی رابطهی منفی و معناداری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
"مدیریت فناوری اطلاعات دوره /2شماره 5 پاییز و زمستان 9831 صص 17 تا 88 دانشکده مدیریت دانشگاه تهران چالشهای مدیریت منابع انسانی در سازمانهای مجازی-بررسی رابطهی بین درجه مجازیت سازمان و تعهد سازمانی حسن عابدی جعفری1،مونا جام پرازمی2،هانیه سادات بیریایی3 چکیده: در دنیای تجاری امروز،سازمانهای مجازی با بهرهگیری از کارکنان دانش محور و انعطافپذیری بالا،اثربخشی و کارایی چشمگیری به نیازهای بازار پر تلاطم پاسخ داده و مزیت رقابتی قابل ملاحظهای را ایجاد میکنند.
مدل تناسب فرد و شغل در سازمان مجازی[82] علاوه بر پژوهش فوق،پژوهش قلیپور(8831)در حوزهی چالش رفتار سازمانی در سازمانهای مجازی بیانگر رابطه معکوس بین درجه مجازیت سازمان و هویت سازمانی کارکنان است[1].
6. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات در این پژوهش با استفاده از آزمون همبستگی اسپیرمن به تأیید یا رد فرضیهها پرداخته شده است و از رگرسیون ساده نیز برای تبیین رابطهی بین درجه مجازیت سازمان و تعهد سازمانی استفاده شده است.
با توجه به نتایج به دست آمده و ضرورت داشتن کارکنانی متعهد برای سازمانهای مجازی میتوان پیشنهادهای زیر را برای این سازمانها ارایه داد: به منظور افزایش تعهد عاطفی:تشکیل جلسههای رودررو به طور منظم،برگزاری جلسههای گفتگو و ایجاد شبکههای اجتماعی برای کارکنان سازمان،ایجاد چشمانداز مشترک به- طوری که افراد اهداف خود و سازمان را در یک جهت احساس کنند،ایجاد فرهنگ سازمانی منحصر به فرد به طوری که افراد خود را عضوی از خانواده بزرگ سازمان بدانند، استفاده از روشهای ایجاد انگیزه در کارکنان به طوری کهکار در محیط مجازی برایشان جالب باشد."