خلاصه ماشینی:
"نقش زنان در مبادلات صلح در دوران برادر سالاری1 اولین رید برگردان:رضا مرادی اسپیلی پیشکش به استاد بهرام بیضایی مردمشناسان بسیاری دربارهی نقش زنان در پدید آوردن مبادلات صلح و ایجاد برادری میان مردان به تفصیل گفتهاند و نوشتهاند.
اما چندین گزارش میگویند که این هدایا را زنان میساختند و آنها را به مردان میدادند تا آنها نیز به نوبهی خود آن هدایا را به نشانهی صلح و برادری به مردان دیگری ببخشند؟چند مردمشناس دربارهی تاثیر زنان در این آداب پر اهمیت دست به قلم بردهاند؟ این کاستی در مطالعهی مالینووسکی Malinowsky دربارهی کولا2در جزایر تروبریاند3مشاهده میشود.
Mead روابط خواهرانه و مبتنی بر همکاری میان زنان را در گینهی نو در کتاب جنسیت و خلق و خو در سه جامعهی بدوی بدین صورت آورده است:«زنان چامبولی Tchambuli در دستههای دوازده نفری کار میکنند.
این زنان هستند که کار میکنند و چیزهایی میسازند که مردان آنها را با یکدیگر مبادله میکنند.
بنابر نظر مید:«در پس ذهن هر مردی-همچنانکه شبکهی ظریف و ناقطعی روابط غیرضروری خود با مردان دیگر را میسازد-این پرسشها وجود دارد:زن چه فکر میکند،چه میگوید و چه میکند.
این بیشتر به دلیل دیدگاه نابگرای مدرن نسبت به جنس مؤنث و اکراه مردان جوامع پدر سالار از آگاهی به استقلال و آزادی زن بدوی در آمیزش جنسی است.
او مینویسد:«در چنین مواردی کاملا قابل درک است که زنان برای موفقیت در ماءموریتشان از تمام قدرت خود استفاده کنند.
نظر دیگر این است که [عروسک]مرگ،قربانیای بود که همهی شیاطین سال گذشته در درون آن قرار داشتند و اینها به همراه عروسک مرگ از روستا دور و تبعید میشدهاند."