خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) مطبوعات شهرستانها مطبوعات محلی، خلاقیت یا تقلید حمید مقدم فر تعریفی که از یک نشریه شهرستانی(محلی) میتوان ارائه داد؛«یک واحد یا سازمان مستقل مطبوعاتی است که بیشتر وظیفهء پرداختن به اخبار، خواستها و نیازهای بومی و منطقهای خود را دارد.
» کمبود نیروهای متخصص انگیزه و تلاش اکثر مدیران و دستاندرکاران مطبوعات شهرستانها و هیئت خبری یا تحریری و فنی این نشریهها در صورت وجود چنین هیئتهایی از روی ذوق،عشق و علاقه به کار و حرفهء روزنامهنگاری است.
برخوردهای غیراصولی کوچکی محیط شهرستانها و عدم اطلاع بیشتر مسئولان محلی از قانون مطبوعات و شیوهء برخورد با مطلبهای انتقادی،باعث میشود که اکثر مسئولان اجرایی قدرت تحمیل انتقاد را نداشته باشند و در نتیجه به جای فرستادن پاسخ قانونی برای چاپ به روزنامه،یا قبول انتقاد سازنده،بعضیها از راه تهدید و یا از طریق مراجع انتظامی و قضایی و البته بیشتر از طریق اعلام شکایت واهی با اعمال زور و به هر طریق ممکن،سعی میکنند که مدیر و نویسندگان نشریهءمحلی با خبرنگاران آنها را تحت فشار قرار داده و منفعل کنند.
» (به تصویر صفحه مراجعه شود) در راستای این حمایتها،اقدامات دیگری از قبیل:صدور پروانه تأسیس چاپخانه برای مدیران مطبوعات محلی،تأمین ماشین آلات و دستگاههای چاپی متناسب،پرداخت وام کم بهره و درازمدت، برابری نرخ آگهیهای دولتی،ثبتی و دادگستری در روزنامههای تهران و نشریههای محلی و رفع تبعیض موجود نیز برای رشد و اعتلای کمی و کیفی مطبوعات شهرستانها لازم و ضروری است.
درنتیجه،02 درصد از نشریههای محلی کشور در استان مرکزی مستقر هستند و این را میتوان به خاطر نزدیکی آنها به تهران دانست که باعث میشود با سهولت بیشتری بتوانند از امکانات فنی و دولتی بهره گیرند."