چکیده:
انتخاب یکحرفه جلوهای از شخصیت است و مشاغل نظامی و انتظامی خدمت در نظام شغلی ویژه است و بین مشاغل لشگری و کشوری اختلاف آشکاری وجود دارد.تصمیمگیری در انتخاب شغل،پیچیده و عوامل متعددی از جمله عوامل فردی،شخصیتی،اجتماعی،اقتصادی،محیطی،منزلتی و اعتباری در آن مؤثر است.همچنین کارکردهای نهادهای مختلف مثل خانوانده، کارگاهها،آموزشوپرورش و حکومت نیز در این زمینه نقش تعیینکنندهای دارند. جوان امروزی نمیداند پس از فارغ التحصیل شدن از دبیرستان یا دانشگاه چهکاره میشود و چه سرنوشتی خواهد داشت.او در فکر این است که در جایی مشغول شود و حرفهای داشته باشد تاحد اقل هزینه زندگی خود را بتواند تأمین کند و بیکار نباشد.به همین دلیل گرایش شغلی جوانان،کمتر از یکروال و روند منطقی برخوردار است.به همین جهت باید از نقطه نظرات،تصورات ذهنی و نوع نگرشهای جوانان،به ویژه دانشآموزان سال چهارم،که در آینده شغل نظامیگری از جمله حرفه پلیس میتواند یکی از ترجیحات شغلی آنان باشد،مطلع شد.در این تحقیق به بررسی موانع ایجاد و توسعه گرایش بین جوانان برای اشتغال در نیروی انتظامی پرداخته شده و محقق به دنبال این مهم بوده که نگرش و گرایش دانشآموزان را از زوایای مثبت و منفی موضوع مورد بررسی قرار داده و در نهایت روشن کند که گرایش و یا عدم گرایش دانشآموزان به نیروی انتظامی متأثر از چه عواملی است.متغیر وابسته در این تحقیق نگرش دانشآموزان میباشد و برخی از متغیرهای مستقل عبارتند از:منزلت نیروی انتظامی در ذهن دانشآموزان،شغل،درآمد،تحصیلات والدین و همچنین رشته تحصیلی،میانگین معدل دانشآموزان و تماشای فیلم پلیسی توسط دانشآموزان.
خلاصه ماشینی:
"به چند دلیل پایه چهارم متوسطه برای این تحقیق انتخاب شده است:اول اینکه دانشآموزان سال چهارم در آستانه شرکت در آزمون سراسری قرار دارند؛دوم اینکه دانشآموزان سال چهارم متوسطه از جمله قشرهای آماده به کار و تحصیل در جامعه هستند و نیروی انتظامی همه ساله از راه آزمون سراسری،داوطلبان را در مقطع کارشناسی و کاردانی علوم انتظامی پذیرش میکند و همین نکته مهمترین دلیل انتخاب جامعه آماری موصوف جهت مطالعه است؛دلیل سوم آن است که نتایج بررسی گرایش شغلی دانشآموزان میتواند برای دست اندرکاران پذیرش و استخدام پلیس مورد استفاده قرار گیرد.
همچنان که جدول شماره 01 و دادههای مربوط به تجزیه و تحلیل آماری مربوطه نشان میدهد،فرضیه HO (عدم ارتباط بین منزلت نیروی انتظامی در ذهن دانشآموزان و گرایش آنان به اشتغال در این نیرو در سطح معنیداری 0/50 P و 5/64 X2 )رد شده است.
بنابراین چنین نتیجهگیری میشود که بین دومتغیر موردنظر ارتباط معنیداری وجود دارد،یعنی هرچه به تولید و پخش فیلمهای پلیسی بیشتر توجه شود و سیمای مطلوبی از مأموران پلیس به جامعه معرفی گردد، گرایش دانشآموزان به نیروی انتظامی مثبت خواهد بود جدول 41-رابطه بین تماشای فیلم پلیسی توسط دانشآموزان و گرایش آنان به نیرو (به تصویر صفحه مراجعه شود) گفتنی است سایر ضرایب از جمله TC که مشخصکننده P>/001 درجه معنیداری است،مؤید وجود ارتباط قابل توجهی بین دومتغیر مورد مطالعه میباشد.
همچنان که جدول شماره 51 و دادههای مربوط به تجزیه و تحلیل آماری مربوطه نشان میدهد،فرضیه HO (عدم ارتباط بین برقراری امنیت در جامعه توسط نیروی انتظامی و گرایش دانشآموزان به نیرو در سطح معنی داری P >/02 و میزان TC/12 رد شده است."