خلاصه ماشینی:
این شماره از نشریۀ دانشگاه اسلامی در صدد است به این مقوله و مقولههای مرتبط بپردازد.
در این مطالعه،پنج مفهوم اساسی که در برنامهریزی درسی میتوان آنها را از قرآن الهام گرفت،بررسی و با استفاده از روش تحلیل محتوا،پژوهش تلفیقی،منابع تفسیری و علم برنامهریزی درسی بهعنوان ابزاری در کنار منابع معرفتی تعالیم اسلامی استفاده شده است.
مقالۀ«بررسی مقایسهای اهداف و اصول تربیتی در پراگماتیسم و اسلام»با همین هدف تدوین شده است.
اصول تعلیم و تربیت در پراگماتیسم عبارتند از:رغبت،انضباط،تفکر، کودکمحوری،تداوم،کنترل اجتماعی،آزادی،هدف و سازمان مواد درسی.
اهداف تعلیم و تربیت در پراگماتیسم عبارتند از:آموختن این نکته که فرد چگونه اندیشیدن و سازگاری را بیاموزد.
یکی از راهکارهای مهم اسلامی شدن دانشگاهها،وحدت حوزه و دانشگاه است که مقالۀ«مبانی تحقیق وحدت حوزه و دانشگاه از دیدگاه امام خمینی(ره)»بدان پرداخته است.
مقالۀ«واکاوی مفهوم انحطاط در اندیشۀ سیاسی ابنخلدون و طباطبایی»با همین هدف در این شماره درج شده است.