چکیده:
پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه ارتباطات اثربخش و عملکرد سازمانی(براساس مدل اچیو)به روش توصیفی-همبستگی در میان کارکنان واحدهای ستادی شرکت ملی گاز ایران در سال 1388 انجام شد.نمونه مورد بررسی براساس فرمول نمونهگیری شامل 250 نفر بود.فرضیههای اصلی این پژوهش ناظر بر این مسئله بود که بین ارتباطات اثربخش و عملکرد سازمانی مبنی بر مؤلفههای مدل اچیو در شرکت ملی گاز ایران رابطه معناداری وجود دارد.ابزار سنجش برای گردآوری دادهها پرسشنامهای با 6 مؤلفه برای ارتباطات اثربخش و 7 مؤلفه برای عملکرد سازمانی بود.در نهایت،نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که بین ارتباطات اثربخش و عملکرد سازمانی در جامعه مورد مطالعه رابطه معناداری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
"براساس ضرورت یافتن ارتباطات سازمانی در ادبیات علمی مدیریت در دنیا و با توجه به نقش حیاتی عملکرد و اهمیت دستیابی به عالیترین سطح آن برای مدیران و سازمانها و نقشی که ارتباطات در فرایند عملکرد سازمانی میتواند ایفا کند؛در این پژوهش با بهرهگیری از نتایج پژوهشهایی که در حوزه ارتباطات اثربخش و عملکرد سازمانی که در داخل و خارج از کشور انجام شده است،فرضیاتی را درباره رابطه ارتباطات و عملکرد به محک آزمون گذاشته و ضمن مطالعه تعیین نوع ارتباطات در واحدهای ستادی شرکت ملی گاز ایران و تعیین میزان استفاده از راهکارهای ارتباطات اثربخش و مطالعه چگونگی عملکرد این واحدها،به تعیین رابطه ارتباطات اثربخش و عملکرد سازمانی پرداخته شده است.
نتیجه حاصل از اجرای آزمون رتبهای فریدمن به تفکیک مؤلفههای ارتباطات اثربخش در بین کارکنان واحدهای ستادی شرکت ملی گاز ایران (به تصویر صفحه مراجعه شود) در مقایسه تطبیقی یافتهها و نتایج پژوهشهای داخلی نتایج این پژوهش یا یافتههای ملکیرنجبر(4831)از این جهت که ارتباطات در میان کارکنان در هر دو پژوهش در حد متوسط شناخته شده و همچنین با پژوهش طبری(0831)که اثربخشی ارتباطات در جامعه مورد بررسی قوی و بالا میباشد و پژوهش روحانی(4731)از لحاظ مطالعه رابطه ارتباطات با عملکرد سازمانی،همسویی دارد.
توزیع فراوانی افراد نمونه آماری براساس سطوح ارتباطات اثربخش با سطوح عملکرد سازمانی (n-245) (به تصویر صفحه مراجعه شود) از زاویه تحلیل استنباطی،اطلاعات جدول 8 نشان میدهد که میزان ضریب همبستگی بین ارتباطات اثربخش و مؤلفههای آن(استفاده از مجراهای چندگانه، سادهسازی،گوش دادن فعال،کنترل هیجانات،شبکه ارتباطات غیررسمی و استفاده از بازخورد)با عملکرد سازمانی کارکنان واحدهای ستادی شرکت ملی گاز ایران 0/746 است و به تنهایی 14/8 درصد از واریانس متغیر عملکرد سازمانی کارکنان را تبیین میکند."