چکیده:
گردشگری اسکی امروزه در مناطق کوهستانی کشورهای توسعه یافته،جایگاه ویژهای یافته است و به دلیل طرفداران بسیار و بازتابهای فراوان اقتصادی در جهت بالا بردن مشاغل محلی و افزایش رفاه اقتصادی،به عنوان یک استراتژی رشد و توسعه اقتصادی د دستور کار برنامههای توسعهء منطقهای در جهان قرار گرفته است.در این مقاله،ضمن ارائه روش مکانیابی و شناسایی مناطق مستعد اسکی،با بهرهگیری از فنون ساج و عکسهای ماهوارهای،بر اهمیت گردشگری اسکی به عنوان فعالیتی تفریحی-ورزشی تأکید شده است.این گردشگری که اغلب در مناطق روستایی و حاشیهء شهری،شکل میگیرد،قشر خاصی از جامعهء شهری را مخاطب قرار داده و انتظار میرود که تحول و توسعه را در مناطق کوهستانی،به همراه داشته باشد.در این بررسی،استان اردبیل به دلیل داشتن مناطق مساعد برفگیر و جاذبههای طبیعی زمستانی،صرفا برای مطالعه انتخاب شده است که شهرستانهای اردبیل،نمین،نیر و مشکین شهر را شامل میشود.نتایج این تحقیق در منطقهء مورد مطالعه،گویای وجود نقاط بالقوه متعدد مناسب برای گردشگری اسکی است.
خلاصه ماشینی:
"لوت91به چند نتکه برای کاهش تأثیرات نامطلوب محیط زیست اشاره کرده است که به نظر مؤثر میرسد،از جمله: -کنترل دسترسی انفرادی اسکیبازان به مناطق اطراف پیست اسکی؛ -جلوگیری از وارد شدن اسکیبازان به مناطق بکر و حفاظت شده کوهستانی؛ -در نظر گرفتن حساسیت بالای حیات وحش در مناطق بکر؛ -وجود پوشش گیاهی مناسب و پوشش کافی برف در منطقه؛ -فراهم کردن استراحتگاه،پناهگاه و کلبههای مناسب اسکی در محدوده پیست با ارزیابی دقیق زیستمحیطی؛ -بالا بردن آگاهیهای محیطی اسکیبازان از طرف مختلف(لوته،7002،3-4) توسعهء اقامتگاههای توریستی اسکی،منافع بسیاری را برای مناطق به همراه دارد از جمله:تنوع اقتصادی و درآمدی،بهبود زیرساختها و خدمات و ایجاد امنیت روانی میان ساکنان و کاهش تأثیرات منفی وارده به محیط زیست.
92 ناحیهء مطالعاتی برای انجام تحقیق حاضر محدودهای از استان اردبیل به دلیل برخورداری از پوشش مناسب برف و وجود بازارهای مناسب گردشگری در برخی از مناطق آن،به عنوان مورد مطالعه انتخاب شده است که شهرستانهای اردبیل،نمین،نیر و مشکین شهر را شامل میشود(شکل 1).
با توجه به وجود مناطق فراوان برفگیر در کشور،در صورت حمایت و همکاری فدراسیون اسکی و مراکز ذیربط دولتی و تشویق بخش خصوصی به سرمایهگذاری در ایجاد و توسعهء امکانات پیستهای امن،متنوع و جذاب اسکی،به همراه تبلیغات و بازاریابی مطلوب،برنامهریزی و مدیریت صحیح،ضمن جذب علاقهمندان داخلی به این ورزش لذتبخش،میتوان از تقاضای خارجی آن،بخصوص از سوی کشورهای همسایه (43)- Trup عربی،بهرهمند شد و به مرور زمان به پایگاه گردشگری اسکی در منطقه تبدیل گردید که منافع بسیار آن،بخصوص برای جوامع محلی،بر کسی پوشیده نیست."