خلاصه ماشینی:
قرار داده بود رفتار کردند ولی بهرام گور(بهرام پنجم)(420-438)چون تمایل و بستگی زیادی بموسیقی داشت پایۀ موسیقیدانان را بالا آورده در مرتبه و طبقۀ اول قرار داد،این روش بتوسط جانشینان او عملی و مراعات شد تا زمان خسرو انو شیروان(531-578)که او مجددا ترتیب مراتب طبقات را بقرار دورۀ اردشیر برگردانید و وضعی را که بهرام گور معین کرده بود تغییر داد،از اینکه بهرام نظر خاصی بموسیقی داشته و جانشینان پس از وی این امر را مراعات میکردهاند تردیدی نیست چنانکه میتوان درستی این مطلب را از احکام مذهبی مزدک پیغمبر زمان ساسانیان و معاصر قباد(488-531)پدر انو شیروان دریافت،بر طبق عقیدۀ مزدک خدا در آسمان در روی تختی قرار گرفته که چهار نیروی معنوی یعنی فهم و هوش و حافظه و شادی که عناصر اصلی هستند در برابر تخت او ایستاده اند در روی زمین نیز شاهنشاه ایران بر تخت خود نشسته در برابر چهار نفر نمایندگان نیروهای کشوری یعنی مؤبدان مؤبد رئیس روحانی و هیربدان هیربد نگاهبان آتشکده و ایران سپهبد فرماندۀ کل ارتش و رامشگر رئیس موسیقی دانها دارد1بچه علت انو شیروان پایۀ رامشگران را پائین آورد معلوم نیست؟ از زمان اردشیر بابکان رسم چنین شده بود که شاهنشاهان ساسانی همیشه از کسانی که در بارگاه حاضر میشدند نزدیک بیست متر دورتر مینشستند و در فاصلۀ ده متری پردهای از حریر میآویختند،پردهداری پادشاه با یکی از بزرگان و نجبا بود که بنام خرمباش موسوم بود کار خرمباش این بود که چون شاهنشاه پیش ندیمان و خنیاگران بارگاه خود جلوس مینمود مردی دیگر را امر میداد تا بر بلندترین جاهای بارگاه بالا رفته و با صدائی بلند و رسا که همه حاضرین بشنوند میگفت«ای زبان سر صاحب خود نگاهدار که اینک همنشین پادشاهی»در (1)-همچنین شهرستانی Christensen:le re?gne du roi Kawa?dh.