خلاصه ماشینی:
"چنانچه به عنوان آزمونزبردستی (proficiency) به کار رود رواییمطلوب را نخواهد داشت زیرا محتوای این دوگونه آزمون براساس هدف آنها با یکدیگرتفاوت دارد.
به عنوان مثال آزمون پایان دورۀنظری دبیرستان،که باید براساس هدفآموزش زبان در دبیرستان باشد و یا محتوایکتابهای درسی دانشآموزان هماهنگ باشد،بهگونهای که در سالهای گذشته تهیه شده است،از روایی محتوی برخوردار نیست.
عموما هدف از آزمون ورودی دانشگاه آن است که از رفتار کنونی آزموندهندگانموفقیت آنها در کسب مهارتهایی که برای آیندهدر نظر گرفته شده پیشبینی شود.
آزمون ورودی دانشگاه برای این مورداخیر میتواند مناسب باشد.
اگر چنین باشد،کافیاست پرسشهای آزمون فقط شناخت ترتیب وگونۀ کلمات را در جمله بررسی کند و از همانپرسشهایی به دانشآموزان بدهیم که درمثالهای بالا مشاهده میشود.
بعلاوه،طرز قرار گرفتن جملهها به دنبالیکدیگر و طریقه ایجاد ارتباط میان جملههاخود رموزی دارد که آگاهی از آنها موجبدرک مجموعه جملاتی میشود که در یک بندگنجانیده شده است."