چکیده:
یکی از نشانه های رشد هر جامعه وجود انجمن ها و نهادهای غیردولتی در آن جامعه می باشد. امروزه انجمن های علمی نوعی سرمایه اجتماعی محسوب می شوند و دارای کارکردهای آشکار و پنهان متعددی برای نظام آموزشی می باشند. مقاله حاضر حاصل بخشی از پژوهشی است که به شناسایی راهکارهای عملی تقویت انجمن های علمی ـ آموزشی معلمان استان گیلان می پردازد. روش مطالعه در این تحقیق روش پیمایشی است، جامعه آماری شامل کلیه دبیران مقطع متوسطه در رشته هایی است که دارای انجمن علمی مانند ریاضی، فیزیک، شیمی، زبان ادبیات، علوم اجتماعی و روان شناسی بوده اند. حجم نمونه باتوجه به جدول مورگان در حدود 354 نفر بوده که 99 نفر آنان را عضو و 255 نفر را غیرعضو تشکیل می دهند. شیوه نمونه گیری ترکیبی از روش های نمونه گیری تصادفی ساده، نمونه گیری تصادفی طبقه ای و نمونه گیری تصادفی سیستماتیک می باشد ابزار تحقیق پرسشنامه بوده که پس از تست مقدماتی و سنجش اعتبار و پایایی بر روی جامعه آماری توزیع گردید. نتایج به دست آمده نشان می دهد بین سن و مدرک تحصیلی با میزان آشنایی و مشارکت در انجمن های علمی ـ آموزشی رابطه ی معنی دار وجود دارد، ولی بین سن و مدرک تحصیلی با نوع نگرش معلمان در خصوص انجمن های علمی ـ آموزشی رابطه معنی دار وجود ندارد. همچنین بین جنس، محل سکونت، سنوات خدمت با میزان آشنایی نوع نگرش و میزان مشارکت در خصوص انجمن های علمی ـ آموزشی رابطه معنی دار وجود ندارد. و سرانجام بین میزان آشنایی با نوع نگرش و میزان مشارکت در انجمن های علمی ـ آموزشی معلمان رابطه معنی دار وجود دارد: و نیز بین نوع نگرش با میزان مشارکت در خصوص انجمن های علمی ـ آموزشی معلمان رابطه معنی دار مشاهده گردیده است.
خلاصه ماشینی:
"نتایج بهدست آمده نشان میدهد بین سن و مدرک تحصیلی با میزان آشنایی و مشارکت درانجمنهای علمی-آموزشی رابطهای معنیدار وجود دارد،ولی بین سن و مدرک تحصیلیIB}(1)-این مقاله براساس نتایج به دست آمده از یک پژوهش علمی تهیه شده است که در سال 1385 تحتعنوان«شناسایی راهکارهای عملی تقویت انجمنهای علمی-آموزشی معلمان استان گیلان»به پایانرسید.
سؤال دیگری که وجود داشت این بود که با توجه به آشنایی پایین معلمان در مورد وظایف واختیارات انجمنهای مذکور،نگرش آنان در خصوص انجمنهای علمی-آموزشی چه میباشد؟ (به تصویر صفحه مراجعه شود)دادههای مندرج در جدول(2)،نگرش معلمان را در خصوص انجمنعلمی-آموزشیمعلمان نشان میدهد.
(ضرایب توافقی نیز رابطۀ ضعیفی بین متغیرهای فوق نشان میدهند) (به تصویر صفحه مراجعه شود)براساس دادههای مندرج در جدول(7)بین سنوات خدمت و میزان گرایش به انجمنهایعلمی-آموزشی رابطه معنیدار وجود ندارد.
با توجه به دادهها میتوان بیان داشت که بین آشنایی معلمان با انجمنهایعلمی-آموزشی و نگرش آنان نسبت به این انجمنها رابطه معنیدار وجود دارد،یعنی هرچهآشنایی پاسخگویان با انجمنهای علمی بیشتر باشد به همان نسبت نگرش آنان نسبت به اینانجمنهامثبتتر(در حد بالاتر)میباشد.
بنابراین با 99 درصد اطمینان میتوان بیان داشت که بین میزان آشنایی معلمان بهانجمنهای علمی-آموزشی و مشارکت آنان در این انجمنها رابطه معنیدار وجود دارد.
یکی از متغیرهای تأثیرگذار بر روی انجمنهای علمی-آموزشی مدرک تحصیلی آنانمیباشد دادههای تحقیق نشان میدهد که بین مدرک تحصیلی با میزان آشنایی و مشارکت درخصوص انجمنهای علمی رابطه معنیدار وجود دارد یعنی هرچه مدرک تحصیلی معلمانبالاتر باشد،میزان آشنایی و مشارکت آنان در خصوص انجمنها نیز بیشتر میباشد."