چکیده:
هدف این پژوهش مقایسه هوش هیجانی مردان معتاد و غیر معتاد و همچنین بررسی اثر آموزش بر اساس مولفه های هوش هیجانی برای گروه معتاد بود و فرضیه های زیر بررسی شد: 1- نمره کلی هوش هیجانی و هریک از مولفه های آن در افراد معتاد پایین تر از افراد غیر معتاد است. 2- آموزش مهارتها بر اساس مولفه های هوش هیجانی برنامه می تواند در مردان معتاد موثر باشد. این پژوهش دو مرحله داشت: در مرحله اول 100 مرد معتاد به صورت خوشه ای تصادفی و100 مرد غیر معتاد به صورت تصادفی انتخاب شدند و به آزمون هوش هیجانی بار- آن فرم کوتاه (2002) پاسخ دادند و سپس در مرحله دوم 16 نفر از نمونه 100 نفری مردان معتاد انتخاب شدند که در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. هوش هیجانی آنها مجددا سنجیده شد و گروه آزمایش در برنامه درمان شناختی و آموزش هوش هیجانی طی 10 جلسه شرکت کردند. در پایان مجددا هوش هیجانی در هر دو گروه سنجیده شد. فرضیه اول با آزمون t مستقل بررسی شد. نتایج نشان داد که میان مردان معتاد و غیر معتاد از نظر نمره کلی هوش هیجانی و هر یک از مولفه های آن تفاوت معنی داری وجود دارد. یعنی نمره مردان معتاد پایین تر از مردان غیر معتاد بود. فرضیه دوم با آزمون t برای گروه های غیر مستقل (وابسته) بررسی شد. نتایج نشان داد این برنامه بر ارتقا کلیه مولفه های هوش هیجانی به غیر از مدیریت استرس تاثیر دارد. با توجه به موثر بودن این برنامه برای گروه معتاد می توان نتیجه گرفت درمان شناختی و آموزش هوش هیجانی برای ارتقا بهزیستی افراد معتاد و کمک به نگهداری ترک آنها می تواند مفید باشد.
خلاصه ماشینی:
"این پژوهش دو مرحله داشت:در مرحله اول 100 مرد معتاد بهصورت خوشهای تصادفی و 100 مرد غیر معتاد به صورت تصادفی انتخابشدند و به آزمون هوش هیجانی بار-آن فرم کوتاه(2002)پاسخ دادند وسپس در مرحله دوم 16 نفر از نمونه 100 نفری مردان معتاد انتخاب شدندکه در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)در جدول 1 نتایج آزمون t مستقل بین میانگینهای نمره کلی هوش هیجانی و مؤلفههایآن در دو گروه معتاد و غیر معتاد ارائه شده است.
بر اساس نتایج مندرج در جدول t محاسبهشده نمره کلی هوش هیجانی(11/33)،مهارت روابط درون فردی(5/17)،مهارت روابط میانفردی(5/81)،مدیریت استرس(8/90)،سازگاری با تغییر(9/02)،خلق عمومی(8/96)،میباشد و در تمامی موارد فوق مقدار t محاسبه شده با درجه آزادی مربوطه،از t جدول(1/98)بزرگتر بوده،پس فرض صفر رد و با اطمینان 95%مشخص شد که بین میانگینهاینمره کلی هوش هیجانی و مؤلفههای آن در دو گروه معتاد و غیر معتاد،تفاوت معنیداریوجود دارد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)در جدول فوق نتایج آزمون t مستقل بین میانگینهای نمره کلی هوش هیجانی و پنج مؤلفهآن در دو گروه آزمایش و کنترل ارائه شده است.
پس فرض صفر رد و با اطمینان 95%نتیجه گرفته شد که بین میانیگنهای تفاضل&%02409VRMG024G% هوش هیجانی و چهار مؤلفه آن در گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنیداری وجود دارد،اما t محاسبه شده در مؤلفه مدیریت استرس(0/76-)با خطای استاندارد میانگین(0/75 و 2/98)دردرجه آزادی مربوطه از جدول(2/36)کوچکتر بود.
Emotional intelligence&Addiction;10 Key points by Sussan Dunn, The EQ coach,Journal of substance abuse treatment,vol:15,p."