خلاصه ماشینی:
"نقدی بر منطق و معرفت در نظر غزالی* حسن سید عرب** آیا نقد یک اندیشه و تشکیک در صحت یک فکر،میتواند جریان اندیشه و تفکر را متوقف سازد و آن را از صحنهء حیات بیرون راند یا برعکس،هرگونه تشکیک در صحت یک اندیشه،نوعی اندیشهء جدید است که در مسیر تکامل اندیشهها،نقش خود را ایفا مینماید؟1با این همه تحقیق که تاکنون در احوال و آثار ابو حامد غزالی انجام یافته است2؛هنوز دربارهء زندگی و اندیشههای او موارد ابهام کم نیست.
کتب که برخی از آنها دربارهء غزالی و برخی نیز تصحیح و شرح و یا ترجمه آثار وی بوده است: -ترجمهء احیاء علوم الدین،از مؤید الدین محمد خواندمی،به کوشش حسین خدیو جم،تهران، انتشارات بنیاد فرهنگ،1531،9531 ش،8 جلد.
1در فهرست مطالب آن میخوانیم:مقدمه9/،آیا منطق منشأ آسمانی دارد؟55/،نبوت و معجزات19/، آنچه انسان ادراک میکند،نمونهای از آن را در خود دارد601/،معنی عالم یا عوالم در نظر غزالی،موازنهء میان عالم محسوس و عالم معقول141/،آیا پیغمبر انسان برتر است یا برتر از انسان؟271/،جوهری که خاصیت آن معرفت حق است971/،تعقل و سیاست991/،فضیلتهای چهارگانه912/،در تاریخ تکرار نیست232/،در قرآن کریم نیست152/،در میان اسمهای خداوند ترادف نیست062/،صمدیت دلیل واحدیت و احدیت است082/،اتفاق در کجاست و اختلاف در چیست؟192/،اختلاف و سفسطه703/،عقل حاکمی است که معزول نمیشود223/،حد و ماهیت عقل733/،تحقق معقول و حیرت عقلا653/،تعاون و ارتباط علوم با یکدیگر073/،شبهه در باب نظر و موضع غزالی483/،حقیقت علم و ادراک693/،حد حد یا حقیقت تعریف014/،ذاتی و عرضی در باب کلیات خمس334/،ماده و صورت حد644/،حد از طریق برهان بدست میآید264/،معنی غیر مرکب را نمیتوان تعریف کرد474/، مقدمات قیاس584/،اقسام حجت یا طرق استدلال،تعادل،تلازم و تعاند،سه میزان منطق615/،رای و قیاس یا میزان شیطان435/،وجه دلیل عین مدلول است یا غیر آن645/."