چکیده:
هدف از این تحقیق، بررسی عوامل آموزشی اثرگذار بر مدیریت کلاسهای تربیت بدنی در مدارس محروم و برخوردار از امکانات ورزشی بود. تحقیق به شیوه توصیفی انجام شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه مک کورماک(1997) با اعتبار 87% بود. جامعه آماری شامل 141 نفر معلم تربیت بدنی مدارس راهنمایی و دبیرستان شهر رشت بودند .. برای نمونه گیری از روش سرشماری استفاده شد.. داده ها ی گرد آوری شده با استفاده از آزمون های t مستقل، F و آزمون تعقیبی شفه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که امکانات،وضعیت همکاری، دانش آموزان، عوامل اجتماعی و معلم بر مدیریت کلاسهای تربیت بدنی تاثیر گذار است وبین مدارس برخوردار و محروم از حیث تاثیر گذاری عوامل تفاوت وجود ندارد.
خلاصه ماشینی:
"به نظر میرسد در کشور ما کمبود فضاهای ورزشی یکی از اساسیترین مشکلات درس تربیت بدنی در مدارس است که بر مدیریت کلاس و رفتارهای نامطلوب شاگردان در کلاس اثر میگذارد و دانشآموزان در اکثر مدارس(مدارس محروم)از فضاهای آموزشی به اندازه کافی بهره نمیبرند(مالکی،1381).
کاشف،مجتهدی(1368)و پازوکی(1370)عدم همکاری مدیر و معاون مدرسه و امکانات ورزشی ناکافی را از مهمترین مشکلات اثرگذار درس تربیت بدنی به حساب آوردند و جونلا{o2o}نیز در تحقیق آزمون و آجودان گرگانی(1382)،میزان تأثیر حمایت مدیر از برنامههای تربیت بدنی مدارس را مهمترین عامل بر مدیریت کلاس تربیت بدنی عنوان کرد.
با این وجود،پرداختن به فعالیتهای ورزشی متناسب با امکانات هر مدرسه سرلوحه کار اکثر معلمان است و اهداف درس تربیت بدنی در دورههای مختلف تحصیلی براساس امکانات و موانع موجود مورد توجه قرار می گیرد.
{o(1)- izargnaP & tsraD o} {o(2)- nnA kcamroccM o} &%01507GARG015G% فرضیههای پژوهش 1-بین عوامل آموزشی اثرگذار بر مدیریت کلاسهای تربیت بدنی در مدارس محروم و برخوردار از امکانات ورزشی،تفاوت وجود دارد.
پرسشنامه موردنظر از 3 بخش تشکیل شده است:الف-ویژگیهای فردی:ب-وضعیت امکانات ورزشی مدرسه ج-عوامل آموزشی اثرگذار بر مدیریت کلاسهای تربیت بدنی.
تاثیر این عوامل برای هردو دسته از مدارس یکسان است فرضیه دوم)بین نظرات معلمان پیرامون عوامل آموزشی اثرگذار بر مدیریت کلاسهای تربیت بدنی برحسب ویژگیهای فردی آنان تفاوت وجود دارد.
با توجه به اینکه یکی از عوامل اثرگذار بر مدیریت کلاس تربیت بدنی،حمایت والدین،مدیر و معاون مدرسه از برنامههای ورزشی مدرسه با توجه به دانستن اهمیت درس تربیت بدنی میباشد؛لذا پیشنهاد میشود تا برای ایجاد نگرش مطلوب نسبت به درس تربیت بدنی در اولیاء دانشآموزان،مسئولین و مدیران،سخنرانیهای علمی-تخصصی در زمینه ورزش و آگاهشدن از شرایط جسمانی دانشآموزان برگزار شود."