خلاصه ماشینی:
"برهمیناساس و با توجه به پیامدهای همه جانبۀ رشد تأخیر در پیشرفت مهارتهای حرکتی بنیادی و ضرورت سنجش آنها،هدف این مطالعه عبارت است از تعیین روایی سازه و سه جنبه از پایایی 2- TGMD -یعنی پایایی همسانی درونی،ثبات،و عینیت-در کودکان 3 تا 11 سالۀ شهر تهران.
این فرضیه با تحلیل عاملی تأییدی و به شیوۀ تخمین بیشتری درستنمایی،از همانطور که جدول 1 نشان میدهد،دامنۀ ضریب پایایی همسانی درونی2- TGMD در هشت گروه سنی از 0/65 تا 0/88 است.
براساس اینکه مقادیر آلفای بالای 0/70،به صورت خوب و مقادیر بالای 0/80 به صورت خیلیخوب تفسیر میشوند(9)،یافتههای به دست آمده گویای این مطلباند که پایایی همسانی درونی2- TGMD در کودکان 3 تا 11 سالۀ شهر تهران قابل قبول است.
بررسی پایایی آزمون-آزمون مجدد 2- TGMD نشان داد ضریب ثبات دو خردهآزمون جابهجایی و کنترل شئ،همچنین نمرۀ مرکب GMQ ،به ترتیب 0/65،0/85،و 0/81 است.
بررسی درستی طرح دو عاملی ساختار آزمون اولریخ(28)در کودکان 3 تا 11 سالۀ تهرانی،از طریق روش آماری تحلیل عاملی تأییدی مشخص کرد به جز مهارت یورتمه رفتن با بار عاملی 0/29،بار عاملی دیگر مهارتها بر عامل یا خردهآزمون مربوط بالای 0/30 و قابل قبول است.
اما مقدار شاخصهای نیکویی برازش طرح دو عاملی مفروض از جمله NGFI ، GFI ، و NNFI نزدیک به یک و کاملا مطلوب مشاهده شد که بیانگر تناسب معقول دو عاملی بودن ساختار 2- TGMD و درستی روابط درونی آزمون در جامعۀ این مطالعه است.
Gross motor skills and sport participation of children with visual impairments, Research Quarterly for Exercise & Sport, 78(1), 16-23."