چکیده:
این پژوهش با هدف تعیین روایی و اعتبار ویرایش چهارم مقیاس هوش وکسلر کودکان (WISC-IV؛ وکسلر،2003الف)، در دانش آموزان 6- 16 ساله استان چهار محال و بختیاری انجام شد. برای بررسی روایی ویرایش چهارم مقیاس هوش وکسلر کودکان از مقیاس تجدید نظر شده هوش وکسلر کودکان (WISC-R؛ وکسلر،1974) و ماتریـسهای پیشرونده ریون (ریون، 1938) استفاده شد. نتایج روایی نشان داد که بین ویرایش چهارم مقیاس هوش وکسلر کـودکان، مقیاس تجدید نظرشده هوش وکسلر کودکان و ماتریسهای پیشرونده ریون در بخشهای مرتبط همبستگی معنادار وجـود دارد. اعتبار آزمون بـا روشهای دونیمه سازی و بازآزمایی محاسبه شد. ضرایب اعتبار دو نیمه سازی کلیه زیرمقیاسها در حد کافی تا عالی بودند. ضرایب اعتبار بازآزمایی کلیه زیرمقیاسها به غیر از زیرمقیاس مفاهیم تصویری نیز در حد کافی تا عالی بودند. از این مقیاس، علاوه بر سنجش بهره هوشی افراد 6 تا 16 ساله می توان برای تشخیص اختلال یادگیری، اختلال نارسایی توجه، آسیب مغزی، اختلالهای اضطراب و وسواس بهره گرفت.
خلاصه ماشینی:
"تحول مفهوم عامل انسان و غیر انسان برمبنای نظریۀ ذهن: بررسی چگونگی اسناد باورهای غلط به انسان، خدا، فرشته و جادوگر Development of Human and Non - Human Agent Concepts Based on the Theory of Mind: A Study of False Belief Attribution to Human,God,Angel and Magician روشنک نیکپور کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دکتر بهرام جوکار دانشیار دانشگاه شیراز Roshanak Nickpour MA in Educational Psychology Bahram Joukar,PhD Shiraz University چکیده هدف پژوهش حاضر شناخت چگونگی اسناد حالتهای ذهنی، پیشبینی رفتار عاملهای انسان و غیر انسان (خدا، فرشته و جادوگر) و چگونگی تحول آنها در کودکان بود.
اگر کودکان این مرحله را با موفقیت پشت سر گذارند، پرسشهای سنجش باور غلط به ترتیب زیر برای عاملهای انسان و غیر انسان مطرح میشوند: علی وقتی به اتاق بازمیگردد «ابتدا» کجا به دنبال توپش خواهد گشت؟ علی فکر میکند توپش کجاست؟ اگر مادر علی وارد اتاق شود کجا به دنبال توپ خواهد گشت؟ مادر علی فکر میکند توپ کجاست؟ خدا (فرشته یا جادوگر) فکر میکند توپ علی کجاست؟ خدا (فرشته یا جادوگر) اگر بخواهد توپ علی را به او نشان دهد، به او چه میگوید؟ این پرسشها شاخص درک باور غلط هستند، به این دلیل که کودک میبایست براساس واقعیت ذهن علی - که از منتقل شدن توپ از پشت تخت به داخل کمد آگاه نیست و در مورد مکان توپ باوری غلط دارد - رفتار او را پیشبینی کند (لیند و باولر، 2009)."