خلاصه ماشینی:
"رواسازی و اعتباریابی چهارمین ویرایش مقیاس هوش وکسلر کودکان Validation and Reliability of the Wechsler Intelligence Scale for Children - IV احمد صادقی دانشجوی دکتری دانشگاه اصفهان محمد ربیعی دانشجوی دکتری دانشگاه اصفهان Ahmad Sadeghi PhD Candidate Isfahan University Mohammad Rabiee PhD Candidate Isfahan University دکتر محمد رضا عابدی دانشیار دانشگاه اصفهان Mohammad Reza Abedi,PhD Isfahan University چکیده این پژوهش با هدف تعیین روایی و اعتبار ویرایش چهارم مقیاس هوش وکسلر کودکان ( WISC - IV ؛ وکسلر، 2003 الف)، در دانشآموزان 6 - 16 سالۀ استان چهارمحال و بختیاری انجام شد.
برای بررسی روایی ویرایش چهارم مقیاس هوش وکسلر کودکان از مقیاس تجدید نظرشدۀ هوش وکسلر کودکان ( WISC - R ؛ وکسلر، 1974) و ماتریسهای پیشروندۀ ریون (ریون، 1938) استفاده شد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) ابزارهای اندازهگیری در این پژوهش عبارت بودند از: ویرایش چهارم مقیاس هوش وکسلر کودکان (وکسلر، 2003 ب): این مقیاس امکان اندازهگیری کنشوری کلی عقلانی2 و چهار شاخص درک کلی کلامی، استدلال ادراکی، حافظۀ فعال و سرعت پردازش را فراهم میکند.
مقیاس تجدید نظرشدۀ هوش وکسلر کودکان (وکسلر، 1949): از این مقیاس که در جامعۀ ایران هنجاریابی شده است (شهیم، 1373) به منظور بررسی روایی و اعتبار ویرایش چهارم مقیاس هوش وکسلر کودکان استفاده شد.
برای محاسبۀ روایی مقیاس نیز از ضرایب همبستگی درونی زیرمقیاسها، همبستگی زیرمقیاسها با بهرههای هوشی پنجگانه (استدلال ادراکی، درک کلی کلامی، حافظۀ فعال، سرعت پردازش و بهرۀ هوشی کلی)، همبستگی نمرههای مقیاس با نمرههای مقیاس تجدید نظر شده وکسلر (وکسلر، 1974) و ماتریسهای پیشرونده ریون (ریون، 1938) استفاده شد."