خلاصه ماشینی:
از طرف دیگر،در گذشته به علت درآمد قابل توجهی که دولت ایران از محل صادرات نفت داشت،سیاستی مبنی بر رشد اقتصادی و گسترش صنعتی در ایران دنبال میشد که سابقهی آن (به تصویر صفحه مراجعه شود)به سالهای 1310 هجری شمسی برمیگشت،این تشکیلات وابسته به دولت از طریق مختلف باید تحت کنترل قرار میگرفت که کنترل و نظارت بر بودجهی آنها راهحل منطقی این کار نبود بنابراین دولت نسبت به ایجاد مؤسسات بزرگ حسابرسی تحت عناوین مختلف،قبل و بعد از انقلاب،اقدام کرد تا سرمایهگذاریهای هنگفتی که انجام شده بود تحت کنترل تشکیلاتی مستقل قرار گیرد.
جدایی مالکیت و مدیریت پیش از انقلاب مؤسسات صنعتی و خدماتی بخش خصوصی چنان گستردگی پیدا کرده بودند که در بسیاری از مواقع مدیریت این قبیل شرکتها به متخصصانی که مستقل از مالکیت شرکتها بودند سپرده شده بود و صاحبان سهام این شرکتها شاهد این نیاز روزافزون بودند که برای تأیید عملکرد مدیران لازم است تشکیلاتی مستقل بر کار آنان صحه گذارد.
مسئول جبران خسارت وارده بابت گزارشهای مؤسسات حسابرسی دولتی چه کسی است؟تا چه میزان مدیر مربوطه مسئولیت میپذیرد و چهقدر مؤسسات حسابرسی مسئول جبران خسارتهای احتمالی هستند که بابن گزارشات حسابرسی متوجه اشخاص ثالث و یا ذینفع میشود؟ جایگاه حسابرسان در گسترش مالکیت واحدهای اقتصادی یکی از مباحثی که قبل از انقلاب مطرح بوده و در حال حاضر نیز جایگاه خاصی پیدا کرده انتقال مالکیت شرکتهای دولتی به سهامداران خصوصی و یا انتقال مالکیت صاحبان سهام عمده به عموم است.