چکیده:
با توجه به رشد دانش، تخصصی شدن علوم، تنوع واژگان و به تبع آن ارزش
و افزایش حجم اطلاعات، ایجاد تحول در چگونگی بازیابی اطلاعات ضرورت یافته است.به
کارگیری اصطلاحنامهها در بازیابی اطلاعات حاکی از رویکردی تخصصی و علمی به منابع
دانش از سوی پژوهشگران است، زیرا یک نظام موضوعی مناسب این امکان را به کاربران
میدهد تا سریعتر به محتوای موضوعی اطلاعات دسترسی یابند.این پژوهش با این دیدگاه که کاربرد و گسترش اصطلاحنامهها ارتباط مستقیم با
پیشرفتهای علمی جامعه دارد، تلاش میکند تا با یک مطالعه تطبیقی به بررسی رده
تاریخ در اصطلاحنامه فرهنگی فارسی(اصفا)، رده RSD (تاریخ ایران)و ردهبندی
دهدهی دیویی بپردازد.
خلاصه ماشینی:
"بنابراین علوم مرتبط به تاریخ مثل باستانشناسی و شاخههای آن از جمله سکهشناسی، مهرشناسی، کتیبهشناسی، و قدمت سنجی و اصطلاحات میان رشتهای مثل جامعهشناسی تاریخی و حتی تاریخ اسلام در آن موضوعیت یافتهاند و هر یک از این اصطلاحات کلی، مدخلهایی را با رابطههای مشخص معنایی در زیر مجموعه خود دارا هستند که این ویژگی یعنی اخص بودن، تحلیل محتوایی و بررسی جنبههای مختلف یک مدرک را ممکن میسازد و از این منظر، جزئینگری وجه امتیاز آن نسبت به رده RSD و ردهبندی دیویی محسوب میشود.
کلیات 100 فلسفه، فراروانشناسی و روانشناسی 200 دین 300 علوم اجتماعی 400 زبان 500 علوم طبیعی و ریاضیات 600 دانش فنی و علوم کاربردی 700 هنر(هنرهای زیبا و تزئینی) 800 ادبیات و معانی و بیان 900 جغرافیا، تاریخ و دانشهای وابسته نخستین رقم در شمارهای بالا نشان دهنده رده اصلیست با وجود اینکه هر شماره سه رقم دارد اما آنچه که در این میان مهم است رقم اول است، صفرهای بعد جای ارقامی را نشان میدهد که بعدها به کار گرفته میشود(21:86).
ذیل جمهوری اسلامی ایران، دوران امام جمینی و دوران آیت الله خامنهای قرار گرفته است(15:7)بدین ترتیب آخرین تقسیمبندی موضوعی دیویی به قرار زیر است (15:16): -کلیات قبل و بعد از اسلام -پیش از اسلام(شامل سلسلههای قبل از اسلام) -پس از اسلام 13P} تقسیمات فرعی استاندارد:در اینجا شمارههایی آورده شده است که به یک معنا خاص تاریخ است، علاوه بر این با جدول دیوئی 21 مقابله و مفاهیم و معانی تا آنجا که میسر بوده با آن هماهنگ شده است."