چکیده:
پیشرفت سریع در فن آوری اطلاعات و تأثیر به سزای آن در رشد و بالندگی سازمان ها باعث گردیده است که روز به روز بر ارزش و اهمیت سرمایه فکری به عنوان مهمترین دارایی نامشهود سازمان ها افزوده شود. سرمایه ای که اگر توسط سازمان ها به درستی درک شود و مورد استفاده قرار گیرد بهترین مزیت رقابتی برای سازمان های کنونی محسوب می شود.طرح ها و روشهای زیادی برای ارزشیابی سرمایه فکری در سال های اخیر پیشنهاد شده است. ولی تا کنون روش جامع و کاملی برای سنجش این سرمایه ارائه نشده است. از این رو در این مقاله بعد از ارائه تعاریفی از سرمایه فکری و مفاهیم مرتبط با آن، ترکیب تئوری اختیار و تئوری بازی در ارزشیابی سرمــایه فکری در برنامه ریزی استراتژیک سازمان ارائه گردیده است.
خلاصه ماشینی:
"نظریه پردازان در مورد IC اینچنین استدلال می کنند که IC اصطلاحی مبهم و پیچیده است اما زمانی که درک شود و مورد بهره برداری قرار گیرد می تواند یک پایگاه منابع جدید فراهم سازد که از طریق آن سازمان بتواند رقابت کند همچنین تحقیقات انجام گرفته توسط محققین در زمینه IC گویای این مطلب است که IC به عنوان مهمترین سرمایه یک شرکت تأثیر قابل ملاحظه ای بر عملکرد شرکت دارد.
جدول شماره (1)، طبقه بندی سرمایه فکری (مول و کیم، 2006): سرمایه فکری ابعاد کلیدی ابعاد فرعی سرمایه انسانی شایستگی کارکنان رضایت کارکنان فرهنگ سرمایه ساختاری فرآیندهای سازمانی سیستم های اطلاعاتی دارایی های فکری سرمایه ارتباطی مشتری شرکا اجتماع 2-5) ابزارهای ارزشیابی سرمایه محققین و دست اندکاران در زمینه IC، ابزارهای قراردادی زیادی را برای ارزشیابی شرکتها پیشنهاد کرده اند که اغلب کاربرد این روشها ، برای ارزشیابی IC که ماهیتا نامحسوس بوده و استاندارد جهانی پذیرفته شده ای برای آن وجود ندارد،مشکل است.
با توجه به مطالب اشاره شده در بالا در مورد ارزش پنهان نام تجاری برای شرکت ها، این نمادها می توانند سرمایه ای ثبت نشده در سیستم حسابداری تلقی گردند و باید معیار سنجشی وجود داشته باشد تا این واقعیت را روشن سازد که نمادهای تجاری به چه میزان اطمینان مصرف کننده را نسبت به محصول افزایش داده است.
Intellectual capital literature review: measurement, reporting and management."