خلاصه ماشینی:
"به رغم این نگاه کلی،که از دورۀقبل از مشروطه تا دورۀ مشروطه و پهلوی اول استمرار داشت،نگاهمصلحتی،ابزاری،عوامگرایانه و توجه محافظهکارانه به دین و روحانیتدر بیشتر روشنفکران وجود داشته است؛میرزا ملکم خان گاهی بهدوستانش توصیه میکرد که بعد از طرح اصول اساسی غربی گفته شودکه منبع این اصول اسلام است و یوسف خان مستشار الدوله قوانین غربیو فرانسوی را با احادیث و رنگ و لعاب اسلامی و دینی شرح و توضیحمیداد.
نتیجۀ این نگاه معرفی دین و فرهنگسنتی جامعه در حکم مانع توسعه و تلاش برای حذف و به حاشیه راندنآن در جامعه بود،اما جریان دینمدار جدید در دهۀ 1320 با عنوانهاییهمچون روشنفکر مذهبی یا مسلمان،ویژگی اصلی جریانهای قبلیروشنفکری،یعنی تقابل دین با علم و دستاوردهای مدرن،را قبولنداشت و دین را نه عامل عقبماندگی و تحجر میدانست و نه ناتوان از(به تصویر صفحه مراجعه شود)پاسخگویی به نیازهای مدرن،بلکه به عکس معتقد بود که میتوان بابازگشت به دین و طرد خرافههای سنتی،اسلام را با علم و مقتضیاتجدید،هماهنگ و آن را به نیروی محرکۀ جامعه تبدیل کرد.
عدهای فرابر از برقرار کردن نسبت بین دین و روشنفکری،معتقدند این جریان باید به ابعاد اجتماعی زندگی دینی توجهکند و فقط بر ابعاد فردی و عقلانی انسان مدرن تمرکز نکند؛برای نمونه اکبر گنجی در مقالهای مفصل با عنوان«روشنفکریفقیهانه»،با نقد شیوۀ روشنفکری دینی عقلانی و متکلمانه-که منظورش شیوۀ روشنفکری دکتر سروش است-گفتهاست که روشنفکران دینی برای تأثیرگذاری بیشتر بایدبه حوزههای عمومی توجه کنند و کمبود روشنفکری را در(به تصویر صفحه مراجعه شود)حوزۀ عمومی جبران نمایند."