خلاصه ماشینی:
"شاید بتوان ایرونیسم،لیبرالیسم و پلورالیسم در عرصۀ نظر وعمل را نتیجۀ دردناک یک تاریخ تلاش دون کیشوتوار مردمیدانست که کوشیدند بدون یاری هیچکس،خود به حقیقت برسندو حال که نومید شدهاند نیز به جای جستجوی راه متفاوت،ترجیحمیدهند از آمال و آرزوهایی که به زندگی معنا میبخشد صرفنظرکنند و به گفتۀ رورتی آنها را به شوخی بگیرند،اما این راه حل نهخرسندکننده است و نه چنانکه مصلحتباوران میانگارند مفیدچنانکه منتقدان رورتی نیز تذکر دادهاند:وقتی در حضورآمالو ارزشها و سایر مبانی فرهنگی،جهان ما چنین آشفته است،بدون حضور این ستونها-هرچند سست و کمتوان-چگونهمیتوان زندگی کرد؟آیا ما گرفتار آشوبی ویرانگر نخواهیم شد؟اگر بخواهیم با همین دیدگاه برون-متنی به مقاله بنگریم،متوجهاختلاف شدید رویکرد رورتی با رویکرد متون دینی خود میگردیم.
این توجه در صورتی موجه است که بخواهیم باور دینی خود را درهمۀ عرصهها از جمله تأمل فلسفی وارد کنیم؛توضیح آنکه برایمثال امام علی(ع)فرموده است:«عقل تو را کفایت میکند کهراه گمراهی را از رستگاری نشانت دهد»و نیز«اندیشیدن هماننددیدن نیست؛زیرا گاهی چشمها دروغ مینمایاند،اما آنکس که ازعقل نصیحت خواهد به او خیانت نمیکند»و بسیاری متون مشابه؛بنابراین عقل به خودی خود ارزشمند و کارگشا دانسته شده؛البتهشرایطی نیز برای درست کار کردن آن ذکر شده است؛برای مثالامام علی(ع)در نامه به شریح فرموده است:«به این واقعیتها عقلگواهی میدهد در صورتی که از اسارت هوای نفس نجات یافتهو از دنیاپرستی به سلامت بگذرد»."