چکیده:
نقشههای مفهومی که به کمک رایانه تهیه میشوند، ابزارهای دیداری مهمی
برای کارگاههای آموزش کتابخانهای هستند.این ابزارهای تصویری به
ارائهدهنده(معلم)کمک میکند تا ضمن آشنایی با چالشهای معمول کارگاهها از نظر
محدودیت زمانی و همچنین تنوع گسترده، با گروههای مختلف شرکتکننده نیز آشنا
شوند.این الگوهای مفهومی اطلاعات را ساده ارائه میکنند و به بینندگان اجازه
میدهند تا مفاهیم را تصور شوند و روابط میان این تصاویر ذهنی را سریع و بدون
توضیحات متنی مختلف در ذهن خویش ببینند.با بهبود(توسعه)این نقشهها به وسیله
ویژگیهای نرمافزارهای رایانهای میتوان آنها را به صورتی روان، منظم و متوالی
ارائه کرد.در ضمن میتوان به گونهای این نقشههای رایانهای را در دسترس قرار داد
که یک نقشه خاص در صورت نیاز خارج از ترتیب برنامهریزی شده به نمایش درآید و
همچنین میتوان همه نقشههای رایانهای را در یک ایستگاه کاری آموزشی نصب کرد و به
این طریق از خطر خراب شدن آن در حین کار جلوگیری کرد.
خلاصه ماشینی:
"چون نقشههای مفهومی، در انتقال معلومات شبیه دیگر وسایل کمک آموزشی جایگزین مناسبی برای زبان طبیعی(مادری)هستند مرتبا از آنها در کلاسهای درس استفاده میشود(گینز 2 و شاو 3 1995)و ثابت شده است که این روش مصور، برای گروههای مختلف دانشجویان سودمند است.
selaB استفاده از ویژگیهای نرمافزار رایانهای برای تسهیل کاربرد عناصر تصویری و پیشبرد ارائه مطالب کارگاهیتدارک خوب برای ارائه مفید شامل تهیه دقیق و حساب شده طرح درس و مطالب کارگاهی منسجم است.
این موادنقشههای مفهومی رایانهای ابزارهای عالی برای تسهیل در آمادهسازی طرح درس و ارائه مطالب هستند، زیرا همه عناصر در هر لحظه آن هم به صورت تصادفی در دسترسندباید روشن، دقیق و مهمتر از همه به سادهترین شکل مناسب برای درک باشند تا بتوانند توجه شرکتکنندگان در کارگاه را به خود جلب کنند.
نقشههای مفهومی رایانهای ابزاریهای عالی برای تسهیل در آمادهسازی طرح درس و ارائه مطالب هستند، زیرا همه عناصر در هر لحظه آن هم به صورت تصادفی در دسترسند و از آنجا که ویژگی نرمافزار رایانهای قابلیت تنظیم اندازه و فضای میان حروف است، میتوان اطلاعات متنی را به طور خوانا ارائه کرد.
remmorB dlareG نتایج مطلوب استفاده از نقشههای مفهومی از طریق رایانهوقتی مفاهیم از طریق نرمافزار رایانهای حمایت شوند میتوانند دو مورد از مشکلات بسیار متداول را آسان نمایند، این دو مورد عبارتند از:1)صفحات نمایش ثابت، 2)نیاز به بیان ارائه مطالب خارج از ترتیب برنامه ارائه شده.
چنانچه این نقشهها به گونهای دقیق طراحی شوند میتوانند به کتابدار کمک کنند تا آموزش تصویری جالب، سخنرانی قابل درک و همچنین کارگاه برنامهریزی شدهای را ارائه دهند."