خلاصه ماشینی:
"به نظر بنده،ایدئولوژی ازجمله واژههایی است که باید تعریف آن ابهامزدایی شود چون یک تعریفغلط مصطلح از آن رایج شده و یک اجماع همگانی روی این واژه و مفهومشدر ایران و در خارج شکل گرفته که اگر به خاستگاه تاریخی آن بازگردیم،دقیقا خلاف آن چیزی است که امروز به کار میبریم.
تصور میکنم مد نظر شما هم ایدئولوژی به همان معنای منفی است،اما اگربه خاستگاه اولیه بازگردیم،نه تنها بد نیست که مثبت هم هست،مفهومی کهآقای کمری مطرح کردند که میشود بدون ایدئولوژی،ایدئولوژی را محک زد،ایدئولوژی حتی اگر مجموعهی عقاید باشد در واقع هیچ فردی نمیتواند بدونعقیده باشد و به این مفهوم،تاریخنگاری بدون ایدئولوژی نداریم.
کتاب ماه:اگر نقد پوزیتیویست خود یک ایدئولوژی است و ما همگی ازمنظری ایدئولوژیک به موضوعات مینگریم،پس تکلیف علم چه میشود؟دیگر نمیتوانیم بحثی دربارهی شناخت واقعیت عینی به عنوان موضوع ومدعای علم تاریخ داشته باشیم.
موضع علم تاریخنگاری در چنین فضاییباید به کدام سمت و سو باشد تا بتواند افقهی گفتوگو و نقد را گسترش دهدو انجماد و مطلقیتهایی را که ایدئولوژیهای رقیب در کنار هم دارند،به حالتتعلیق در بیاورد و به جامعهی علمی آگاهی بدهد که بتوانند در بهینهسازی وضعموجود دانش خود اقدام کنند؟در نهایت اینکه دانش تاریخ چگونه از غربتو کنج عزلت بیرون خواهد آمد و برای تغییر در وضعیت و جایگاه این علم درفضای عمومی دانش،علمی مفید و کاربردی تولید خواهد کرد؟ دکتر فصیحی:ایدئولوژی به معنای رایج آن.
به نظر من مهمترینکار در حوزهی علوم انسانی و به ویژه تاریخ این است که استقلال خود راحفظ کند یعنی دانشگاههای ما برای اینکه بتوانند پیشرفت کنند باید درعرصهی آکادمیک کاملا مستقل و در یک فضای ازاد با همهی امکانات کارکنیم."